כ"ק מוהרא"ש – הצדיק מיבנאל זי"ע

מנהיג חסידי ברסלב בארץ ובעולם בעל המחבר של אלפי ספרים וקונטרסים, מייסדה של קהילת "היכל הקודש" בחסידות ברסלב, בצוואתו כתב הבטחה מיוחדת שאותה ביקש גם לחרוט על מצבתו: "אני מבטיח שכל בחור רווק וכל בחורה רווקה שיבואו כאן לקברי ויגמרו את כל ספר התהילים מהתחלה עד גמירה לזכותי – אזי אשתדל בכל מה שרק אוכל שימצאו את זיווגם. וזה הבטחה חזקה ממני".

תאריך פטירתו: י"ז בשבט ה'תשע"ה • נפטר בגיל: 74 • מקום ציונו הקדוש: יבנאל, ישראל

כבוד קדושת אדמו"ר הרה"צ רבי אליעזר שלמה שיק, שנקרא בפי העולם מוהרא"ש (ראשי תיבות: מורינו ורבינו הרב רבי אליעזר שלמה), הצדיק מיבנאל.

עסק מגיל צעיר בהפצת דעתו הקדושה של רבינו רבי נחמן מברסלב זי"ע בכל כדור העולם, שימש כאבא וכמנהיג לכלל ישראל ובפרט לאלפי חסידי ברסלב תלמידי 'היכל הקודש'. מייסד "יבנאל עיר ברסלב" בגליל, וקהילות נרחבות במקומות נוספים בעולם.

 

תחילת הדרך

נולד בעיר תל אביב בתאריך כ"א באייר ה'ת"ש, 29 במאי 1940, לאחר שהוריו הרה"צ רבי מנחם זאב שיק מטאקאי זי"ע והרבנית הצדקת מרת מלכה ז"ל, הוצרכו לברוח מהונגריה ערב עלייתו של הצורר הגרמני בתחילת השואה.

גדל בירושלים עיר הקודש ולמד בתלמוד תורה "עץ חיים" בעיר העתיקה. בבר המצוה קיבל את ברכתו של האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זי"ע אשר התבטא עליו באופן נדיר כי "יהיה גדול בישראל". לאחר מכן בגיל 14 עבר יחד עם משפחתו להתגורר בארה"ב, שם היה מקורב לאדמו"ר רבי יואל מסאטמר זי"ע שהיה החברותא של אביו, לאדמו"ר רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם מצאנז-קלויזנבורג זי"ע ולרבנים נוספים.

בבחרותו למד בישיבתו של האדמו"ר מקאשוי זי"ע  ולאחר מכן למד במשך חמש שנים בישיבתו של הגאון רבי משה פיינשטיין זי"ע, מגדולי הפוסקים בדור האחרון.

כאשר היה בגיל 15 וחצי, התקרב לחסידות ברסלב, שהייתה אז נקודה קטנה בעולם ולא מוכרת כלל בעולם. יום אחד לפני צאתו לישיבה ברכבת שנסיעתה ארכה כשעה הלוך לישיבתו ניגש אל הספרייה בביתו והוציא את ספר "משיבת נפש" שלוקט על ידי רבי אלתר מטעפליקר זי"ע מכתביהם של רבינו נחמן מברסלב זי"ע ותלמידו מורינו רבי נתן מברסלב זי"ע, לאחר קריאתו 3 פעמים עוד באותו היום עם ההתחזקות והאמונה הנפלאה שנכנסה בליבו נסכם בדעתו שצריך לגלות לכל העולם כולו את דעת רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זי"ע שאותו עדיין לא הכיר.

כשראה את הקושי להשיג ספרים נוספים של ברסלב, ואת מחירם הגבוה, החליט שלאחר חתונתו ידפיס את ספרי ברסלב בעותקים רבים וכך יפרסם את האור הנפלא ליהודים נוספים. ואכן, בהמשך הדפיס את ספרי חסידות ברסלב במיליוני עותקים שנמכרו במחיר הקרן וללא רווחים.

בגיל 21 וחצי, בתאריך י"א בשבט ה'תשכ"ב, נישא כ"ק מוהרא"ש לרבנית יחנא שפרה, בתו של האדמו"ר רבי אשר ישעיה רוטנברג מקוסון זצ"ל. את סידור הקידושין ערך הגאון רבי משה פיינשטיין זי"ע.

 

עליית קרנה של חסידות ברסלב

בשנת ה'תשכ"ד, שנתיים לאחר נישואיו החלו להגיע אליו בחורי ישיבות ואברכים על מנת ללמוד אצלו, ובמקביל החל להתכתב עם מתייעצים רבים שפנו אליו מארצות הברית, מאנגליה ומישראל. מכתבים אלו לוקטו בהמשך לסדרת ספריו המרכזית – שו"ת "אשר בנחל" המונה כשלוש מאות וחמישים כרכים. אחד מתלמידיו הדפיס את קובץ המכתבים הראשון ללא ידיעתו וקיבץ אותם לחוברת בשם "נועם אשר בנחל". מאוחר יותר שונה שם הסדרה לשמה הנוכחי, כאשר בשם הסדרה רמוזים ראשי התיבות של שמו – רבי אליעזר שלמה. 

בשנת ה'תשכ"ה החל להדפיס ולהפיץ את ספרי רבינו נחמן מברסלב זי"ע בכמויות גדולות מאוד ובמחירי קרן. בשנים אלו סייע מוהרא"ש בהקמת בית מדרש של חסידי ברסלב שנפתח לראשונה בשדרה ה-16 בשכונת בורו פארק בארה"ב, ומסר שם שיעור שבועי שמשך אליו מקורבים רבים אשר התחזקו מדיבוריו הנפלאים.

בשנת ה'תשכ"ו נסע בפעם הראשונה לציונו הקדוש של רבינו רבי נחמן מברסלב זי"ע באומן,  באותו זמן הייתה אסורה הנסיעה למקום עקב השלטון הקומוניסטי.

בעת נסיעתו מארה"ב לאומן שבאוקראינה, עבר בארץ ישראל ונפגש לראשונה עם חסידי ברסלב וביניהם ר' אליהו חיים רוזן, ר' שמואל הורוביץ ור' לוי יצחק בנדר. מאז החל הקשר ההדוק בינו לבין הרב בנדר שנמשך במשך שנים ארוכות.

כשחזר לארה"ב המשיך בהדפסת והפצת ספרי ברסלב בעשרות אלפי עותקים.

בשנת תשל"ג החל להדפיס גם ספרים שכתב בעצמו ע"פ דרך רבינו הקדוש ותלמידיו הקדושים. הראשונים שהודפסו היו "קריאת שמע שעל המיטה" עם פירוש, וספר "ארך אפיים" שממנו התחיל עידן חדש בחסידות ברסלב.

 

חסידות ברסלב בעולם

בשנת ה'תשל"ז הקים מוהרא"ש בית מדרש עצמאי בשדרה ה-9 בבורו פארק, ואז נוסדה קהילת "היכל הקודש – חסידי ברסלב" שבהמשך התרחבה והפכה לקהילה המונה עשרות אלפי תלמידים בכל רחבי העולם.

באותו הזמן היה מגיע מספר פעמים בשנה מארה"ב לארץ ישראל כדי לבקר בריכוזי תלמידיו שהיו פרוסים בירושלים, בני ברק, טבריה ובעיקר בצפת – שם התקבצו רבים מחסידי ברסלב לפני שיבנאל הפכה לעיר ברסלב ולמקום המרכזי של הקהילה.

בשנת ה'תשמ"ו (1986) קבע מוהרא"ש את מקום מושבו ומרכז קהילתו ביבנאל שבצפון הארץ, ומאז גם החלו לכנותו "הצדיק מיבנאל". למקום הגיעו משפחות נוספות מחסידי ברסלב והיישוב הפך לעיר ברסלב בגליל התחתון.

כיום מתגוררים ביבנאל עיר ברסלב יותר מ-400 משפחות של חסידי ברסלב ובמקום הוקמו מוסדות חינוך גדולים, ישיבות, כוללים, בית מדרש הפעיל 24 שעות ביממה ובית תבשיל גדול שם מוענקים כ-1000 מנות אוכל ביום לנזקקים וגם לכאלו שאינם. 

בשנת ה'תשע"ב לאחר 20 שנה של תפילות ורצונות הוקם על ידי הצדיק מיבנאל בהשתתפות הציבור כולו, בית הכנסת הגדול מהמפוארים שנראו אצל חסידי ברסלב ובכלל. רצונו של הצדיק היה חזק שכל עם ישראל יהיה לו חלק בבניית בית הכנסת הקדוש הזה כך שלאף אחד אין יכולת לבוא ולומר אני בניתי וזה שייך לי.

אלפים מתלמידיו של מוהרא"ש מתגוררים ברחבי ארץ ישראל, ובתי מדרש של "היכל הקודש" קיימים גם בבני ברק, אשדוד, בת ים, אשקלון, באר שבע, תל אביב, הרצליה, נתיבות, ובמקומות נוספים.

בארצות הברית, מקום מגוריו של הצדיק מיבנאל במהלך רוב השנה, קיים ריכוז נוסף של אלפים מתלמידיו. מלבד בית מדרשו המרכזי שהיה בבורו פארק, הקימו תלמידיו בתי מדרש במונרו, במונסי ובוויליאמסבורג. ועוד היד נטויה וקמים בכל יום עוד היכלי הקודש בארץ ובעולם.

בשנת תשע"א (2011) הקימו חסידיו, בראשות תלמידו הרה"ח ר' יואל ראטה, בוויליאמסבורג את "מרכז חסידי ברסלב" שבו שוכנים תלמוד תורה, בית ספר לבנות, בית מדרש, ישיבה ובית דפוס המדפיס את ספריו של רבי נחמן מברסלב ותלמידיו ואת ספרי מוהרא"ש זי"ע.

 

הנהגתו של הצדיק

מוהרא"ש הנהיג את תלמידיו על פי דרכו של רבינו נחמן מברסלב בדגש על כמה נקודות עיקריות:

 • שמחה: יהודי צריך למסור את הנפש ממש כדי להיות בשמחה תמיד על כך שזכה להיות מזרע ישראל. מוהרא"ש המליץ שאם קשה לאדם להיות בשמחה, אז ראוי לו "לעשות את עצמו שמח", כך שבסופו של דבר תשרה עליו שמחה אמיתית (על פי ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד, ועוד).

 • התבודדות: חשיבות מעלת השיחה עם ה' יתברך בשפה פשוטה תמיד בכל זמן, ולקבוע לפחות 5 דקות ביום שבו מדברים רק עם הקב"ה – ומי שיכול שעה קבועה ביום אשרי לו, ולספר לפניו יתברך את כל מה שעובר על האדם בגשמיות וברוחניות (על פי ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה, שיחות הר"ן סימן קנ"ד).

 • לימוד יומי קבוע בכל ספרי התורה הקדושה, כשגם אם קשה להבין, ראוי ללמוד בלא הבנה מאשר לא ללמוד כלל. בנוסף קבע מוהרא"ש סדר לימוד יומי בחמישה עשר מקורות תורניים: חומש, שניים מקרא ואחד תרגום של פרשת השבוע בתוספת רש"י; תנ"ך; משנה; תלמוד בבלי; תלמוד ירושלמי; תוספתא; מדרש רבה; מדרש תנחומא; רמב"ם; טור; שולחן ערוך; זוהר; תיקוני זוהר; ליקוטי מוהר"ן; ליקוטי הלכות (על פי שיחות כ"ח ו-ע"ו בשיחות הר"ן, ע"ע בקונטרס סדר דרך הלימוד).

 • הפצה: עידוד חסידי ברסלב לקרב רחוקים ולהפיץ בכל העולם ספרים וחוברות של החסידות במחיר הקרן (על פי צוואתו של מוהרנ"ת מברסלב, וע"פ ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד).

 •אומן ראש השנה: לנסוע בראש השנה אל ציונו של רבי נחמן מברסלב באומן (על פי סימנים ת"ג ו-קס"ב בחיי מוהר"ן).

 • לימוד נרחב בכל ספרי ברסלב, בבקיאות ובעיון. מוהרא"ש תיקן לוח לימוד שבעזרתו מסיימים את הספר ליקוטי מוהר"ן מדי חודש (ע"פ ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב, וחיי מוהר"ן סימן שמ"ו).

 • לימוד הלכה: רבי נחמן אומר שכל בר ישראל מוכרח ללמוד הלכה בכל יום, ובלי הלכה אדם לא יודע איך להתנהג ואיך להיות יהודי, ולכן שם מוהרא"ש דגש עיקרי על לימוד הלכה, ובפרט הקפיד מאוד שבעלי תשובה ילמדו הרבה הלכה שיידעו כיצד להתנהג (ע"פ שיחות הר"ן סימן כ"ט).

 • לימוד ח"י פרקי משניות כסדרן בכל יום, כך שמידי חודש זוכים לעשות סיום על כל השישה סדרי משנה (ע"פ שיחות הר"ן סימן קפ"ה).

 • לימוד 'דף היומי' גמרא בכל יום חוק ולא יעבור, אפילו בגירסה.

 • הקפדה על "שלום בית": חשיבות ההרמוניה והכבוד ההדדי בחיי הנישואין (על פי שיחות רס"ג-רס"ד בשיחות הר"ן).

 • הקפדה על "כיבוד הורים": אף שחלק גדול מחסידי ברסלב הינם חוזרים בתשובה ממשפחות חילוניות, הדריך מוהרא"ש תמיד להימנע ככל האפשר ממחלוקות עם ההורים ובני המשפחה ולקרבם בדרכי נועם.

 • התנהגות בדרך ארץ: מוהרא"ש הקפיד מאוד שתלמידיו יתנהגו תמיד בדרך ארץ גדול ויילכו מסודרים עם בגדים נקיים ופאות מסולסלות ומסודרות (על פי ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ז, ספר המידות אות בנים סימן ס"ד).

 

פטירתו

נפטר ביום שישי י"ז בשבט ה'תשע"ה, ערב שבת קודש לסדר "ומשה עלה אל האלוקים" פרשת יתרו, בשעה 01:09 אחר חצות לילה, בבית החולים Presbyterian Hospital במנהטן ניו-יורק.

בשעות שקדמו לפטירתו כינס את בני משפחתו סביב מיטתו וביקש שישירו ניגוני התעוררות ודבקות, ביניהם הניגון "אשת חיל" המפורסם בחסידות ברסלב. הניגונים נמשכו שעות, עד שמוהרא"ש סימן בידו לכולם לצאת מחדרו ונשמתו הסתלקה בקדושה ובטהרה. לפני הסתלקותו מעלמא הדין ביקש שיביאו לו את ספר "תוך הנחל" שאותו חיבר תלמידו הגדול מו"ר הרה"צ ר' יצחק שמואל אהרן לעזר שליט"א מתוך השיחות שנשמעו מפי קדשו של כ"ק מוהרא"ש זי"ע, ועיין בו כ10 דקות תמימות ובכך רימז לתלמידיו לאן ילכו ויבואו לאחר עלייתו בסערה השמיימה.

לאחר פטירתו הועברה המיטה אל מתיבתא "היכל הקודש" דחסידי ברסלב בשכונת בורו פארק שבארה"ב והונחה במרכז בית המדרש לקול בכיותיהם העצומות של מאות התלמידים אשר הספיקו להתכנס במקום. בשעות הבוקר נערכה הטהרה במקווה שבתוך בניין הישיבה ולאחר מכן בסביבות השעה 11:00 הועברה המיטה בליווי המונים מתלמידי הצדיק אל בית הלוויות "שומרי החומות" הנמצא בסמיכות לבניין הישיבה, שם שכנה מיטתו במשך השבת.

ביום ראשון בערב, אור לכ' בשבט, הגיע ארונו של מוהרא"ש לארץ ישראל. הלוויתו נערכה בשעות הלילה בהשתתפות עשרות אלפי אנשים ביבנאל עיר ברסלב שהגיעו מכל הארץ והעולם, שם נטמן במעלה ההר במקום אשר הכין לעצמו למעלה מ-25 שנה קודם לכן ובו נהג להתבודד באופן קבוע.

 

ספריו הקדושים

  •  סדרת הספרים המרכזית "אשר בנחל" המונה כ-350 כרכים. "השארתי אחריי ירושה גדולה והם שו"ת "אשר בנחל" שמסתכם כבר עד השנה הזו בלמעלה משבעים אלף מכתבים", כתב מוהרא"ש זי"ע ארבעה ימים לפני הסתלקותו. "ולכן אני מבקש את כל אנשי שלומינו תעזרו לי שייצא כל חלקי שו"ת "אשר בנחל" לאור עולם, כל אחד שיקח על עצמו כמה כרכים להדפיס את זה, וזה הירושה היחידית שהשארתי ממני".

  • שאלות ותשובות בחסידות ברסלב – שאלות ותשובות בכל תחומי החיים, הסדרה מונה 42 כרכים.

  • אוצר הקונטרסים – סדרה בת שלושים ושניים כרכים המכילה כ-1000 קונטרסים. בנוסף, לוקטו מהסדרה קונטרסים המדברים על אותו נושא בכרכים מיוחדים: אוצר הקדושהאוצר החייםאוצר הסבלנותאוצר לנשיםאוצר חינוך הילדיםאוצר שלום ביתאוצר הרפואותאוצר לבחורי ישיבהאוצר ראש השנהאוצר הפרנסה, אוצר האמונה, ועוד.

  • פעולת הצדיק – קורות חייו של רבי נחמן מברסלב

  • שפת הנחל – פירוש על ליקוטי מוהר"ן של רבי נחמן

  • זאת התורה – דרושים על סדר פרשיות השבוע

  • שמירת הזמן – מעלת שמירת הזמן

  • ספר אות ברית – מעניין ברית מילה

  • שיחות מוהרא"ש – שיחות וסיפורים שנאמרו לתלמידי "היכל הקודש", חמישה-עשר כרכים שלוקטו וחוברו ע"י תלמידו הגדול הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א

  • אמרי מוהרא"ש – מקבץ מאמרותיו ושיחותיו לתלמידיו

  • נהרי אפרסמון – פירוש על סיפורי מעשיות של רבי נחמן

  • סידור "עת רצון" – ביאור על סידור התפילה ע"פ תורתו של רבי נחמן, 3 כרכים (ליום חול, שבת וראש השנה)

  • 22 פרושים שונים על פרקי אבות – "אהבת אבות" "חסדי אבות", "מגן אבות" ועוד

  • קדושת ישראל – אינדקס של נושאים שונים הקשורים לתיקון הברית

  • ארך אפיים – ספר המדבר מעניין הסבלנות

  • אילן החיים – שיחות מוסר בעניין ניצול הזמן

  • דיבורי מוהרא"ש – נערך מתוך שיעוריו ביידיש, בתרגום לעברית

  • תוך הנחל – סדרת ספרים וחוברות משיחותיו בשבת. הסדרה יוצאת לאור החל משנת תשמ"ו במהדורות שונות, בהן בחוברות שבועיות שלוקטו וחוברו ע"י תלמידו הגדול הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א

  • מראה אש – ביאור על הזוהר

  • להבות אש – ביאור על תיקוני הזוהר

  • שיחות וסיפורים – שיחות ששמע מזקני חסידי ברסלב

  • רגעי מוהרא"ש – תולדות חייו מיום היוולדו עד כתיבת ספר ארך אפיים

  • מקור השמחה – עצות ודרכים קלים ונעימים להגיע לשמחה אמיתית, למרות קשיי החיים

  • שמירת הברית

  • נר להצדיק – על חג החנוכה

  • גנזי המלך – פרוש על מגילת אסתר

  • הגדה של פסח אור זרוע

  • פרנסה טובה – עצות וסגולות לפרנסה על פי דעתו של רבי נחמן מברסלב

  • תפילות מוהרא"ש – תפילות שנכתבו על ידי מוהרא"ש בספריו ובמכתביו, ולוקטו וסודרו לפי נושאים על ידי תלמידו רז אריאל

 

ההבטחה לבאים אל קברו הקדוש

בצוואתו כתב הצדיק מיבנאל הבטחה מיוחדת שאותה ביקש גם לחרוט על מצבתו: "אני מבטיח שכל בחור רווק וכל בחורה רווקה שיבואו כאן לקברי ויגמרו את כל ספר התהלים מהתחלה עד גמירה לזכותי – אזי אשתדל בכל מה שרק אוכל שימצאו את זיווגם. וזה הבטחה חזקה ממני".

בנוסף הבטיח ואמר: "לא אנוח ולא אשקוט עד שיהיה למי שבא לקברי להתפלל וללמוד ישועה שלימה מן השמים. ובפרט בחור ובחורה שצריכים למצוא את זיווגם ויאמרו את כל ספר התהלים בלי להפסיק – אני מבטיח שימצאו את זיווגם מן השמים. ואני חזק בזה מאוד".

בצוואתו הוסיף כי "מי שירצה איזה דבר וכו', איזה ישועה לפעול וכו', איזה רפואה לבקש וכו', שיבוא שם אל קברי והקדוש ברוך הוא יעזור שאהיה לו למליץ יושר למעלה. ופרטיות בניי ובנותיי וחתניי ותלמידיי לומדי ספריי, כשתבואו לבקש אצלי – תיוושעו בעזרתו יתברך בכל מילי וימלא לכם הקדוש ברוך הוא משאלות לבכם לטובה".

בערב הסתלקותו, כתב מספר מכתבים לתלמידיו ובהם חזר והבטיח ישועות למי שיבוא להתפלל על קברו ביבנאל. באחד המכתבים כתב בהבטחה מפורשת: "מה שרק תבקשו ממנו יתברך אצל קברי, אזי התפילות יענהו מן השמים".

באחד המכתבים האחרונים ששלח הצדיק מבית החולים כתב: "לכלל אנשי שלומינו תראו להחזיק עצמכם ביחד ותמשיכו ללכת בדרך שהשארתי לכם – כל שנה תסעו בראש השנה לאומן". שעל זה הדרך מסר את נפשו כל החיים ותמיד אמר שהרצון שלו זה להביא מליון יהודים אל ציון רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זי"ע.

זכותו תגן עלינו אמן.

ספרי ברסלב: