איך עושים עירוב תבשילין? • מדריך הלכות העירוב בקצרה

מדריך הלכתי נפלא בקצרה מאת הרה״ג ר׳ גד סולומון שליט״א - ראש ״כולל מוהרא״ש״ ומחבר ספרי ״גדרי המועדים״
עירוב תבשילין
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

א.   בשנה זו חל שביעי של פסח ביום שישי, ולכן צריך לעשות עירוב תבשילין בערב החג כדי להתיר לבשל ולאפות מיום טוב לשבת (וכשמכינים תבשיל מערב החג לעירוב תבשילין, זה נחשב שמתחילים את הבישול והאפייה מערב החג, וממשיכים אותם בחג),ואפילו מי שלא צריך לבשל, צריך לעשות עירוב תבשלין כדי שיוכלו להדליק נרות לכבוד שבת, ולעשות את כל ההכנות לשבת (ויש נוהגים להשתדל כמה שאפשר לבשל מערב החג כל צורכי הבישול לחג ולשבת מכמה טעמים).

ב.   לכתחילה צריך לעשות את העירוב ממצה ותבשיל (כגון בשר דגים וביצים ושארי מיני לפתן מבושלים שבשלו אותם היום ודרכם ללפת בהם את הפת, ולכן לכתחילה אין לקחת קופסאות שימורים), המצה מניחים לצורך האפייה, והתבשיל לצורך הבישול לכבוד השבת (ניתן לערב ע"י תבשיל קפוא).

ג.     שיעור העירוב לכתחילה כביצה פת, ובעבר היה המנהג לקחת ביצים, אבל בימינו שיש מקררים לכתחילה צריך לקחת חתיכה חשובה של בשר או עוף או דג (כ"כ בחזו"ע יו"ט עמ' רפ"א), אולם מנהג רבים מבני אשכנז לערב לכתחילה בביצה מבושלת ומצה.

ד.    אופן עשיית העירוב: אוחזים בשקית או בקופסא שמונח בה העירוב, ומברכים "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וצונו על מצות עירוב", ולאחר מכן יאמר בארמית "בדין עירובא יהא שרא לן לבשולי ולאפויי ולאטמוני ולאדלוקי שרגא ולמעבד כל צרכנא, מיום טוב לשבת", ואם לא מבין בארמית יאמר בלשון הקודש – "בזה העירוב יהיה מותר לנו לאפות ולבשל ולהטמין ולהדליק את הנר, ולהוציא מרשות לרשות, ולעשות כל צרכנו מיום טוב לשבת".

ה.   לכתחילה צריך לעשות את העירוב תבשילין בערב החג ולא קודם לכן, ובדיעבד אם עשה את העירוב קודם לכן, יצא ידי חובה, ומכל מקום ניתן לעשות את העירוב עד שקיעת החמה של ערב החג (ובדיעבד אפשר לעשות תוך 13 דקות לאחר השקיעה ללא ברכה).

ו.     גם אם הכין את כל התבשילים לשבת מערב החג, אעפ"כ צריך להניח עירוב תבשילין בברכה, מכמה טעמים (ואם לא מחמם תבשילין לחים, ולא עושה שום פעולות כגון בישול ואפיה, אלא רק עורך שלחן ומחליף בגדים, או רק מדליק נרות שבת, אינו מברך על העירוב, ויש מבני אשכנז הנוהגים לברך בכל אופן, והדרך הנכונה לצאת ידי כל הדעות שיתכנן בשש"פ להניח ביצה שאינה מבושלת בחמין לכבוד שבת, וכך יברך ללא פקפוק).

ז.    רצוי לאכול את העירוב בסעודה שלישית בשבת, ולהשתמש במצה ללחם משנה.

ח.  נאכל העירוב לפני שהחל לבשל לשבת, אין לסמוך עליו כדי לבשל לצורך השבת (ולכן רצוי להניח העירוב בכלי מסומן כדי שלא יטעו ויאכלו אותו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

עוד באתר

דילוג לתוכן