למה לא מברכים על המוזיקה? שמעתי שיש ברכות ראיה וריח, למה לא על שמיעה של מוזיקה שהנשמה נהנית ממנה?

שאלה:

למה לא מברכים על המוזיקה? שמעתי שיש ברכות ראיה וריח, למה לא על שמיעה של מוזיקה שהנשמה נהנת ממנה?

תשובה:

שאלה טובה שאלת: וכבר הראשונים שאלו שאלה זו, כי ידוע שעולם הנגינה נמשך ממקום גבוה מאד, ונפש האדם מאד נהנית ממנה ובפרט מוזיקה יהודית שורשית מבית אבא, ניגונים ששרו אותם הלויים בבית המקדש, שכל יהודי נשמתו נכספת ומשתוקקת לשמוע, וידוע על נגונים שהחזירו יהודים מתבוללים בתשובה שלמה אליו יתברך.

אמנם מכיון  שהנגינה היא דבר רוחני מאד, ואין בזה עיקר ששייך לגשמיות העולם הזה, ולא כמו ריח שיש לו עיקר כגון הדסים פרחים וכו' שיש בזה ממשות מסוימת והנאה גשמית כידוע, והרי מברכים ברכת הריח רק על ריח שיש לו עיקר ולא על בושם ריחני ללא ממשות, ולכן נגינה שהיא בעצם קול אין בזה שום הנאה שבאה ממקום ממשי, כמו ריח, אלא קול בעלמא שהאוזן שומעת תדרים ומכניסה את זה למוח כידוע, לכן אין זה בגדר הנאה גשמית שיש לברך עליה, אלא הנאה רוחנית גרידא, (וכוונתי למוזיקה יהודית אמיתית ולא מוזיקה שמזיזה את הגוף לעלות ולרדת כמו נחש וכו').

וכן כתב רבינו בחיי בספרו שלחן ארבע (סוף שער א'), וזה לשונו הקדושה "אמנם לא תקנו ברכה כשישמע אדם קול כנור ועוגב ערב מאד שהנפש שמחה בו ונהנית ממנו, וכתיב שיר השירים "כי קולך ערב", והטעם מפני שהקול אין לו ממש, ואם תאמר הריח גם כן אין לו ממש, הרי יש ממש לפירות ומהם יצא הריח, ואם תאמר אף הקול יש ממש לכלי או לאדם המשורר, אינו דומה הריח של הפירות לקול היוצא מגוף האדם או הכלי, כי ריח הפרי או הבושם הוא מגופו ועצמותו של פרי או הבושם, וקול האדם או קול הכלי אינו מגופו ועצמותו אלא מצד הרוח המנשב בו", עכ"ל, ע"ש דברים נפלאים, והובא להלכה במגן אברהם (סימן רט"ז סק"א).

ה' יעזור שתהייה תמיד בשמחה, ותדבק עצמך בה' יתברך ותהיה רגיל לשמוע ניגונים כשרים מזמרים יראי ה' וחושבי שמו, וכך תתעלה בעבודת ה' בשמחה, ותעשה נחת רוח לבורא יתברך שמו.


התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.

שלח שאלה »

חזרה לשאלות ותשובות בהלכה »

לשו"ת ברסלב »

[the-post-grid id="4112" title=""]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Enter Captcha Here : *

Reload Image

עוד באתר

דילוג לתוכן