האם צריכים ליטול את הידיים לפני אכילת פירות וירקות רטובים אפילו כשהן נקיות?

שאלה:

האם מותר לאכול פירות וירקות רטובים מבלי ליטול ידיים מאחר שהידיים נקיות מאוד מעצם שטיפתם והכנתם של הפירות והירקות?

תשובה:

נפסק בשולחן ערוך, שפירות וירקות רחוצים שיש עליהם מים, צריך ליטול ידיו קודם לכן בלי ברכה. ונטילה זו היא חובה מן הדין וצריך כל אדם להזהר בדין זה, והמיקל שלא ליטול ידיו כשבא לאכול דבר שטיבולו במשקה אין לו על מה לסמוך.

והטעם הוא אינו משום שהידיים אינם נקיות מלכלוך, אלא משום שסתם ידיים של אדם נחשבות לדרגה שניה בטומאה (אדם שנגע בטומאה הוא נקרא ראשון לטומאה ואדם שנגע בו נקרא שני לטומאה), ושני לטומאה שנגע במשקה, גזרו חכמים שאותו משקה נעשה ראשון לטומאה ומטמא אוכלים ומשקים אחרים.

ולכן כשבא לאכול פירות רטובים, ובשעה ששטף אותם נגע בידיו בפירות אלו, אין יכול לאוכלם ללא נטילה, אלא צריך ליטול את ידיו כמו בנטילת ידיים לפת, שאף שהידים נקיות מלכלוך מכל מקום צריך ליטול מכלי.

ולכן צריך אתה ליטול ידיים כדת וכדין אחר השטיפה ולאכול את הפירות והירקות.


מקורות: שו"ע או"ח סימן קנ"ח סעיף ד', משנה ברורה שם סקי"ב, הלכה ברורה לרב דוד יוסף שליט"א סימן קנ"ח ועיין עוד שם.

התשובה נמסרה על ידי הרה"ג ר' גד סולומון שליט"א – מורה צדק בבית ההוראה "היכל הקודש" חסידי ברסלב יבנאל

שלח שאלה »

חזרה לשאלות ותשובות בהלכה »

לשו"ת ברסלב »

[the-post-grid id="4112" title=""]

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עוד בנושא:

השחלת שרוכים בנעל בשבת?

שאלה: שרוך שנקרע או יצא מהנעל בשבת, האם מותר להחזיר אותו לנעל, או שהדבר אסור? תשובה:  שרוך שיצא מהנעל בשבת, מותר להחזירו לנעל. גם אם

דילוג לתוכן