האם מותר לשתות בשבת ממכשיר 'תמי 4' או מכל מכשיר קוּלר אחר?

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב. האם מותר לשתות בשבת ממכשיר 'תמי 4' או מכל מכשיר קוּלר אחר?

תשובה:

ראשית כל, צריך להבדיל בין סוגי המכשירים למיניהם.

כל מכשיר שעובד על ידי פעולה חשמלית כל שהיא – אסור להשתמש בו בשבת, בין במים הקרים ובין במים החמים. ולכן מכשיר 'תמי 4' שעובד על ידי מערכת דיגטלית ויש לו צג, ומדליק אור בשעת הלחיצה – אסור להשתמש בו בין בשבת ובין ביום טוב.

 אמנם במכשיר שאינו עובד על-ידי חשמל אלא על-ידי לחיצה על ברז וכדומה, יש מתירים להשתמש במים הקרים אפילו בזמן שהמנוע לא עובד, ואולי יש חשש שעל-ידי פתיחת המים הקרים נכנסים מים חדשים ועל-ידי זה יפעל המנוע שיש לקירור, מכיון ש'חשיב כגרמא ואין בזה פסיק רישיה'.

פירוש: אין זה ודאי שזה יקרה בזמן שהוא יפתח את המים הקרים, וכמו לגבי מקרר שאפשר לשיטתם לפתוח אותו גם בזמן שאינו עובד, אמנם גם לדעת המקילים אם יודע שקרוב לוודאי שכאשר יפתח את המים או המקרר המנוע יתחיל לעבוד, יש להחמיר. ויש שאוסרים ואומרים שאי אפשר לפתוח את המים הקרים או המקרר אלא בזמן שהמנוע עובד. אך במים החמים בכל מקרה יהיה אסור, מכיוון שכאשר פותח את הברז, נכנסים מים אחרים ומתחילים להתבשל ועובר על איסור דאורייתא של בישול.

אמנם ביום טוב יהיה מותר להשתמש במכשיר גם במים החמים שהרי התירו מפני אוכל נפש.

מקורות: ספרי השו"ת האחרונים, חזון עובדיה שבת, ילקוט יוסף, שמירת שבת כהלכתה, ועוד.

התשובה נמסרה על ידי הרה"ג ר' הלל אמדדי שליט"א – מורה צדק בבית ההוראה "היכל הקודש" חסידי ברסלב יבנאל

שלח שאלה »

חזרה לשאלות ותשובות בהלכה »

לשו"ת ברסלב »

[the-post-grid id="4112" title=""]

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עוד בנושא:

השחלת שרוכים בנעל בשבת?

שאלה: שרוך שנקרע או יצא מהנעל בשבת, האם מותר להחזיר אותו לנעל, או שהדבר אסור? תשובה:  שרוך שיצא מהנעל בשבת, מותר להחזירו לנעל. גם אם

דילוג לתוכן