שאלות ותשובות בהלכה

האם מותר לשתות בשבת ממכשיר 'תמי 4' או מכל מכשיר קוּלר אחר?

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב. האם מותר לשתות בשבת ממכשיר 'תמי 4' או מכל מכשיר קוּלר אחר?

תשובה:

ראשית כל, צריך להבדיל בין סוגי המכשירים למיניהם.

כל מכשיר שעובד על ידי פעולה חשמלית כל שהיא – אסור להשתמש בו בשבת, בין במים הקרים ובין במים החמים. ולכן מכשיר 'תמי 4' שעובד על ידי מערכת דיגטלית ויש לו צג, ומדליק אור בשעת הלחיצה – אסור להשתמש בו בין בשבת ובין ביום טוב.

 אמנם במכשיר שאינו עובד על-ידי חשמל אלא על-ידי לחיצה על ברז וכדומה, יש מתירים להשתמש במים הקרים אפילו בזמן שהמנוע לא עובד, ואולי יש חשש שעל-ידי פתיחת המים הקרים נכנסים מים חדשים ועל-ידי זה יפעל המנוע שיש לקירור, מכיון ש'חשיב כגרמא ואין בזה פסיק רישיה'.

פירוש: אין זה ודאי שזה יקרה בזמן שהוא יפתח את המים הקרים, וכמו לגבי מקרר שאפשר לשיטתם לפתוח אותו גם בזמן שאינו עובד, אמנם גם לדעת המקילים אם יודע שקרוב לוודאי שכאשר יפתח את המים או המקרר המנוע יתחיל לעבוד, יש להחמיר. ויש שאוסרים ואומרים שאי אפשר לפתוח את המים הקרים או המקרר אלא בזמן שהמנוע עובד. אך במים החמים בכל מקרה יהיה אסור, מכיוון שכאשר פותח את הברז, נכנסים מים אחרים ומתחילים להתבשל ועובר על איסור דאורייתא של בישול.

אמנם ביום טוב יהיה מותר להשתמש במכשיר גם במים החמים שהרי התירו מפני אוכל נפש.

מקורות: ספרי השו"ת האחרונים, חזון עובדיה שבת, ילקוט יוסף, שמירת שבת כהלכתה, ועוד.

התשובה נמסרה על ידי הרה"ג ר' הלל אמדדי שליט"א – מורה צדק בבית ההוראה "היכל הקודש" חסידי ברסלב יבנאל

שלח שאלה »

חזרה לשאלות ותשובות בהלכה »

לשו"ת ברסלב »

No post found

שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן