lion-3297303_960_720

"סיפורי מעשיות" "מעשה מבן מלך ובן שפחה שנחלפו" , פירוש מספר "תוך הנחל"

בֹּקֶר שַׁבָּת קֹדֶשׁ  תשס"ו דִּבֵּר מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל דִּבּוּרִים נוֹרָאִים וְנִפְלָאִים מְאֹד בְּסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁל רַבֵּנוּ זַ"ל בַּמַּעֲשֶׂה מִבֶּן מֶלֶךְ וּבֶן שִׁפְחָה שֶׁנֶּחְלְפוּ, מַעֲשֶׂה י"א דַּף ר"צ , עיין שם.

פָּתַח וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ זַ"ל, רַבֵּנוּ זַ"ל מַמְשִׁיךְ לְסַפֵּר, וְהָלְכוּ יַחַד אַחֲרֵי הָאָדָם הַיַּעַר הַנַּ"ל, וְזֶה הָעֶבֶד הוֹלֵךְ אַחֲרָיו (הַיְנוּ זֶה הָאָדָם שֶׁל הַסּוּס שֶּׁנִּמְכַּר לְעֶבֶד לְהָאָדָם שֶׁל הַבְּהֵמוֹת, הָלַךְ אַחֲרָיו אַחֲרֵי הָאָדָם שֶׁל הַבְּהֵמוֹת, וּשְׁנֵיהֶם הָלְכוּ אַחֲרֵי אָדָם הַיַּעַר) וְעַל יְדֵי זֶה הֵקֵל עָלָיו קְצָת, כְּשֶׁהָיָה צָרִיךְ לְהַגְבִּיהַּ אֵיזֶה דָּבָר אוֹ אֵיזֶה עִנְיַן אַחֵר הָיָה מְצַוֶּה עַל עָבְדוּ (הַיְנוּ עַל זֶה הָאָדָם שֶׁל הַסּוּס שֶׁנִּמְכַּר לוֹ לַעֲבֹד) שֶׁיַּגְבִּיהַּ לוֹ וְשֶׁיַּעֲשֶׂה לוֹ חֶפְצוֹ, וְהָלְכוּ יַחַד אַחֲרֵי אָדָם הַיַּעַר הַנַּ"ל, כִּי סוֹף כָּל סוֹף הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד, הוּא רַק לָלֶכֶת אַחֲרֵי הַצַּדִּיק שֶׁהוּא אָדָם הַיַּעַר, כִּי נִתְגַּדֵּל בַּיַּעַר, עַל יְדֵי שֶׁעָסַק שָׁם יָמִים וְשָׁנִים בִּתְפִלָּה וְהִתְבּוֹדְדוּת, וְיָכוֹל לְהוֹרוֹת דֶּרֶךְ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד לָבוֹא אֶל תִּקּוּנוֹ הַנִּצְחִי, וַאֲפִילוּ מִי שֶׁרָדַף אַחַר הַבְּהֵמוֹת כָּל יְמֵי חַיָּיו, שֶׁהֵם הָעֲווֹנוֹת שֶׁלּוֹ, וְכֵן רָדַף אַחַר הַסּוּסִים, שֶׁנַּעֲשָׂה עֶבֶד לִבְנֵי אָדָם, גַּם עֲלֵיהֶם יָכוֹל הַצַּדִּיק לְהַמְשִׁיךְ תִּקּוּן גָּמוּר, וּלְהוֹרוֹת לָהֶם דֶּרֶךְ חֲדָשָׁה בְּכָל יְמֵי חַיֵּיהֶם. וּבָאוּ לַמָּקוֹם שֶׁהָיוּ שָׁם נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים ונתפחד מְאֹד, וּמֵחֲמָת הַפַּחַד שָׁאַל אֶת הָאָדָם הַיַּעַר: אֵיךְ נַעֲבֹר כָּאן?! כִּי מְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן פ"ד) שֶׁבְּכָל יוֹם וָיוֹם מֵאִיר אוֹר הַגָּנוּז שֶׁל שֵׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית, וְכָל אֶחָד וְאֶחָד יָכוֹל לִזְכּוֹת אֶל הָאוֹר הַזֶּה, אֲבָל יֵשׁ נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים הַמְּסַבְּבִים אֶת הָאוֹר, וְהֵם מוֹנְעִים בְּנֵי אָדָם שֶׁאֵינָם רְאוּיִים מִלְּהַגִּיעַ אֶל הָאוֹר, וְהֵם הַקְּלִפּוֹת וְהַמַּחְשָׁבוֹת זָרוֹת הַמְבַלְבְּלוֹת אֶת מֹחַ הָאָדָם, כְּשֶׁאֵינוֹ רָאוּי לְהַגִּיעַ אֶל הַקְּדֻשָּׁה, וְעִקַּר עֲבוֹדַת הָאָדָם לִמְסֹר נַפְשׁוֹ אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּלְהִתְקָרֵב אֶל הַצַּדִּיק הָאֲמִתִּי, שֶׁיּוֹרֶה לוֹ דֶּרֶךְ יָשָׁר לַעֲבוֹר עַל הַקְּלִפּוֹת הָאֵלּוּ, וּלְהַגִּיעַ אֶל הָאוֹר הַגָּנוּז. הֵשִׁיב לוֹ, הֲלֹא גַּם זֶה יִפָּלֵא (אֶלָּא מַאי), אֵיךְ תִּכָּנֵס וְתָבוֹא לְבֵיתִי?! וְהֶרְאָהוּ אֶת בֵּיתוֹ שֶׁעוֹמֵד בָּאֲוִיר, וְאֵיךְ תִּכָּנֵס בְּבֵיתִי?! כִּי הַצַּדִּיק כֻּלּוֹ דָּבוּק בְּאוֹר הָאֵין סוֹף בָּרוּךְ הוּא, וְהוּא דָּר יוֹתֵר בָּעוֹלָם הָעֶלְיוֹן מִבָּעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן, וְלָכֵן נִדְמֶה לִבְנֵי אָדָם שֶׁהַבַּיִת שֶׁלּוֹ עוֹמֵד בָּאֲוִיר, הַיְנוּ בְּרוּחָנִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, וְאֵין לָהֶם שׁוּם הַשָּׂגָה אֵיךְ לָבוֹא וְלִכָּנֵס בְּאוֹרוֹת עֶלְיוֹנִים כָּאֵלּוּ.   וְהָלְכוּ עִם הָאָדָם הַיַּעַר הַנַּ"ל, וְהֶעֱבִיר אוֹתָם בְּשָׁלוֹם, כִּי עַל יְדֵי שֶׁאָדָם מוֹסֵר נַפְשׁוֹ לְהִתְקָרֵב אֶל הַצַּדִּיק, וּמְבַטֵּל אֶת דַּעְתּוֹ וְשִׂכְלוֹ אֵלָיו לְגַמְרֵי, עַל יְדֵי זֶה הַצַּדִּיק מַעֲבִיר אוֹתוֹ דֶּרֶךְ הַקְּלִפּוֹת וְהָרוּחוֹת הָרָעוֹת, וּמַכְנִיס אוֹתוֹ בְּתוֹךְ רוּחָנִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ. וְהִכְנִיסָם לְבֵיתוֹ וְהֶאֱכִילָם וְהִשְׁקָם, וְהָלַךְ לוֹ, כִּי הַצַּדִּיק מְזַכֶּה הָאָדָם עִם אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה רוּחָנִית, הַיְנוּ אֲכִילָה שֶׁל תּוֹרָה וּשְׁתִיָּה שֶׁל תְּפִלָּה, וּכְמוֹ שֶׁפַּעַם אָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל (שִׂיחוֹת הָרַ"ן סִימָן כ"ג) אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה בְּכָל יוֹם לֶאֱכֹל כַּמָּה פְּרָקִים מִשְׁנָיוֹת, וְלִשְׁתּוֹת אַחֲרָיו כַּמָּה מִזְמוֹרֵי תְּהִלִּים, וּלְהִתְלַבֵּשׁ בְּאֵיזֶה מִצְווֹת, כִּי זֶה עִקַּר קִיּוּמוֹ וְחִיּוּתוֹ שֶׁל אָדָם לָעוֹלָם הַבָּא, כְּפִי מַה שֶּׁזָּכָה לְהַכְנִיס בְּקִרְבּוֹ מְזוֹנָא דְנִשְׁמָתָא, כִּי עַל מְזוֹנָא דְּגוּפָא, הַיְנוּ מְזוֹן הַגּוּף, הַכֹּל דּוֹאֲגִים, וְנִזְהָרִים מְאֹד לִיתֵּן לַגּוּף כָּל מַה שֶּׁצָּרִיךְ, אֲבָל עַל מְזוֹן הַנְּשָׁמָה שׁוֹכְחִים לְגַמְרֵי, וְאֵין מַרְגִּישִׁים אֵיךְ הַנְּשָׁמָה רְעֵבָה וּצְמֵאָה מְאֹד, וּמַמָּשׁ מִתְעַלֶּפֶת מֵחֶסְרוֹן אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה רוּחָנִית, אֲבָל כְּשֶׁבָּאִים אֶל הַצַּדִּיק, וְהַצַּדִּיק פּוֹתֵחַ אֶת הָעֵינַיִם לִרְאוֹת רוּחָנִיּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲזַי מַתְחִילִים לְהַרְגִּישׁ רַעֲבוֹן הַנֶּפֶשׁ, וּמַתְחִילִים לְהַשְׂבִּיעַ הַנֶּפֶשׁ עִם אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה רוּחָנִית כָּרָאוּי.

וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יְזַכֵּנוּ לִהְיוֹת מְקֹרָבִים אֶל צַדִּיקִים כָּאֵלּוּ, וְלַעֲסֹק בַּתּוֹרָה וּתְפִלָּה כָּל יְמֵי חַיֵּינוּ, עֲדֵי נִזְכֶּה לְהִתְעַנֵּג עַל נֹעַם זִיו הַשְּׁכִינָה, וּלְהִכָּלֵל בּוֹ יִתְבָּרַךְ לְגַמְרֵי מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם, אָמֵן וְאָמֵן. 

 

שיחות מוהרא"ש • אשר בנחל •
מאמרי שיחות מוהרא"ש

שיחות מוהרא"ש • אשר בנחל •

אשר בנחל מוהרא״ש נ״י (ז"ל) אמר, שאי אפשר להשיג ולתפס בספרו ״אשר בנחל״, כי אם מי ששבור בעצמו כחרס הנשבר, כי עם ישות אי אפשר

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש  – מסירת נפש
הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א

שיחות מוהרא"ש – מסירת נפש

מוהרא"ש ז"ל רגיל מאד לומר שעל שתי נקודות שביהדות צריכים מסירת נפש יתירה, אחת, להתפלל את התפילות הקבועות שחרית, מנחה ומעריב במנין עם הצבור, ושנית, ללמוד

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש חלק ט'
ספרי שיחות מוהרא"ש

שיחות מוהרא"ש חלק ט'

'שיחות מוהרא"ש' נכתבו ע"י מו"ר הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א עוד בחיים חיותו של כ"ק מוהרא"ש זי"ע הצדיק מיבנאל אשר הדפיס בעצמו את הספרים. השיחות

קרא עוד ←
שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן