bread-3577424_960_720

"סיפורי מעשיות" "מבעל תפילה" פירוש מספר "תוך הנחל"

בוקר שבת קודש פרשת ראה ה׳תשס״א בעת בקידושא רבא דיבר מוהרא״ש ז"ל דיבורים נוראים ונפלאים מאד בסיפורי מעשיות של רביז״ל במעשה מבעל תפילה מעשה י״ב דף שע״ה עיין שם.

כת אחרת אמרו, שראוי למלך מי שיש לו שפע מזונות הרבה, ואינו נזון ממזונות של שאר בני אדם, רק ממזונות דקים (כגון חלב, כדי שלא יתגשם שכלו), ואיש כזה ראוי למלך. אך לא מצאו תכף איש כזה שלא יהיה נזון ממזונות של שאר בני אדם, ובחרו להם לפי שעה איש עשיר שיש לו שפע מזונות הרבה, עד אשר ימצאו איש כרצונם, דהינו שלא יהיה נזון וכו' כנ"ל, ולפי שעה עשו את העשיר למלך, עד אשר ימצאו איש כנ"ל, אז ירד העשיר מן המלוכה. ויקבלו את אותו האיש למלך. ובחרו להם ארץ גורמת לזה, והלכו וישבו שם.

פתח ואמר מוהרא״ש ז"ל, רביז"ל ממשיך לספר, כת אחרת אמרו, שראוי למלך מי שיש לו שפע מזונות הרבה, ואינו נזון ממזונות של שאר בני אדם, רק ממזונות דקים (כגון חלב, כדי שלא יתגשם שכלו), ואיש כזה ראוי למלך, כי מצד אחד בוודאי ענין האכילה הוא דבר גדול מאד, ועל ידי אכילת ישראל נעשה יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה אפין באפין (ליקוטי מוהר״ן חלק א׳ סי׳ ס״ב), כי כשאדם אוכל כדי להיות חזק ובריא לעבודת השם, בוודאי יש בזה עבודה גדולה, ויכול לבא לדביקות גדולה בהשם יתברך על ידי האכילה, עד שישתוקק אחריו יתברך ברצון מופלג כזה שלא יידע מה שהוא רוצה (ליקוטי מוהר"ן חלק ב׳ סי׳ ז׳), אבל מצד שני יש קליפה ושגעון גדול אצל בני אדם, שעושים ישות ומציאות שלימה מן האכילה, ומדקדקים לאכול רק מאכלים עדינים וטבעיים וכו', עד שאינם רוצים לאכול בשר ודגים, רק צמחים ועשבים וכו', וכל זה שטות ושגעון גדול, כי די לנו במה שאסרה תורה, ואין צריכין לחדש גדרים ואיסורים חדשים שלא נצטווינו עליהם, וכשעושים ישות מן האכילה, זה נקרא תאות אכילה, וכמו שפעם אמר רביז״ל ״פארבענדיווען מיט עסן איז תאוות אכילה״ (לדקדק ולבחור באוכל, זוהי תאות אכילה), כי האדם צריך לאכול מה שהכינו לו, ולא להיות בררן ומפונק בכל פרט ופרט של האכילה, בוודאי צריך להיות ברור לו כשמש שהכל כשר בתכלית הכשרות, כי בלא זה אסור לאכול כלל, ובפרט באכילת בשר, אם אינו מכיר את השוחט והרב המכשיר, אסור לאכול בשר כלל וכלל, כי קרוב לוודאי שיכשל בטריפות ונבילות, רחמנא ליצלן, ובפרט היום שמוכרים כל מיני מוצרי מאכל תחת השגחה של רבנות זו או אחרת, או תחת הכשר רב זה מה, והכל משוחד ומושחת, ומעורב ממאכלות אסורות ממש רחמנא ליצלן, ולכן הדבר ראש וראשון הוא שיהיה מאכל אחר שנתברר (ליקוטי מוהר"ן חלק א׳ סי׳ ס"ב), היינו שנתבררה כשרותו בתכלית הבירור, ואז מצוה לאכול, ולא לדקדק ולומר שצריך רק חלק זה של האוכל, או רק כשהאוכל מבושל בדרך זה, כי כל זה נקרא תאות האכילה, ובודאי כשאדם יודע שאיזה מאכל אינו טרי (שקוראים ״פריש״) או שהוא מזיק לו, אסור לאכול אותו, אבל כשמתחיל לדמות לעצמו דמיונות, כאילו אינו יכול לאכול רק מאכלים טבעיים וצמחונים וכו', כל זה הוא תאות האכילה ושגעון גדול, כי עושה ישות ומציאות גדולה מן האכילה, ואין זה דרך התורה כלל.

אך לא מצאו תכף איש כזה שלא יהיה נזון ממזונות של שאר בני אדם, ובחרו להם לפי שעה איש עשיר שיש לו שפע מזונות הרבה, עד אשר ימצאו איש כרצונם, דהינו שלא יהיה נזון וכו' כנ"ל, ולפי שעה עשו את העשיר למלך, עד אשר ימצאו איש כנ"ל, אז ירד העשיר מן המלוכה. ויקבלו את אותו האיש למלך. ובחרו להם ארץ גורמת לזה, והלכו וישבו שם.

כי מבואר בדברי רביז״ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב׳ סי׳ ס״ד) שכל העשירים הם משוגעים ממש, כי הממון עושה אותו משוגע, ולכן אצלם יכולים למצוא מי שעושה ישות ומציאות מן האכילה, ואינו אוכל כמו שאר בני אדם, כי יש לו הרבה כסף לבזבז על עניני אוכל, ויכול לדקדק ולברר בעניני אכילה כרצונו, ובני אדם אוהבים איש כזה, בבחינת (משלי י"ד) ואוהבי עשיר רבים, כי כל אחד נדמה לו שייוושע באיזה ענין על ידי העשיר, ואולי ימצאו חן בעיניו ויתן להם כסף, וזה פגם של עבודה זרה, רחמנא ליצלן, כי עושה ישות ומציאות מבן אדם, ומחניפים אותו ומשתחווים אליו, נמצא שעשו ממנו עבודה זרה, רחמנא ליצלן, כי האדם צריך לשים כל בטחונו אך ורק בהשם יתברך, וממנו יתברך מקבלים כל דבר, ובפרט הממון הכסף, וכמו שכתוב (חגי ב׳) לי הכסף ולי הזהב נאם ה׳, וכל מה שמרבים להתפלל אליו יתברך, כן מקבל כל הצטרכותו ואין חסר לו שום דבר כלל,

והשם יתברך יזכנו להתחזק באמונה יתירה בו יתברך, ולהתדבק בו יתברך מכל פרטי הבריאה, עדי נזכה גם מאכילתנו להתדבק אליו יתברך, ולהכלל בו לגמרי מעתה ועד עולם אמן ואמן.

שיחות מוהרא"ש זי"ע – שבת שלאחר הפסח תשע"ד
חודש ניסן

שיחות מוהרא"ש זי"ע – שבת שלאחר הפסח תשע"ד

שַׁבָּת נָאךְ פֶּסַח מִנְהָג חֲסִידִים לֶאֱפוֹת חַלּוֹת בְּצוּרַת מַפְתֵּחַ מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל דִּבֵּר אוֹדוֹת מִנְהָג יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יְסוּדָתוֹ בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ, שֶׁהַשַּׁבָּת הָרִאשׁוֹנָה שֶׁאַחַר פֶּסַח נִקְרֵאת בְּפִי

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש זי"ע • ניסן – להתחיל מחדש
חודש ניסן

שיחות מוהרא"ש זי"ע • ניסן – להתחיל מחדש

שיחות מוהרא"ש • להתחיל מעכשיו להתחיל מעכשיו להיות כבריה חדשה ממש מוהרא"ש ז"ל אמר, שבהגיע חודש ניסן ראוי לאדם להתעורר מאד למדת ההתחדשות, להתחדש מאד

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש – גוים
ברסלב שלי

שיחות מוהרא"ש – גוים

(מתוך "שיחות מוהרא"ש חלק א") גוים מוהרא״ש נ״י (ז"ל) אמר, שככל שיכולים יותר לדון את הגוים לכף חוב, מצוה לדון אותם לכף חוב, כי באמת

קרא עוד ←
שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן