road-3478977_960_720

תוך הנחל ליל שבת קודש פרשת ראה ה׳תשס"א

בליל שבת קודש בסעודה ראשונה דיבר מוהרא״ש ז"ל דיבורים נוראים ונפלאים מאד על פי דברי רביז״ל בליקוטי מוהר״ן חלק ב׳ סי׳ מ״ד המדבר מן האמונה התלוי בפה של אדם, עיין שם.

פתח ואמר מוהרא״ש ז"ל, רביז״ל אומר, הָאֱמוּנָה תּוֹלָה בְּפֶה שֶׁל אָדָם בִּבְחִינַת: "אוֹדִיעַ אֱמוּנָתְך בְּפִי" (תְּהִלִּים פ"ט) הַיְנוּ עַל יְדֵי שֶׁמְּדַבְּרִין הָאֱמוּנָה בַּפֶּה, זֶהוּ בְּעַצְמוֹ אֱמוּנָה וְגַם עַל יְדֵי זֶה בָּאִים לֶאֱמוּנָה וּמֵחֲמַת זֶה צָרִיך לִזָּהֵר מְאד מִדִּבּוּרִים שֶׁל כְּפִירָה וְאֶפִּיקוֹרְסוּת אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ אוֹמְרָם מִלִּבּוֹ הַיְנוּ שֶׁהוּא בְּעַצְמוֹ מַאֲמִין וְאֵינוֹ כּוֹפֵר, חַס וְשָׁלוֹם רַק שֶׁהוּא חוֹזֵר וְאוֹמֵר דִבְרֵי אֶפִּיקוֹרְסוּת שֶׁשָּׁמַע בְּשֵׁם אֲחֵרִים, שֶׁהֵם אֶפִּיקוֹרְסִים וְהוּא מִתְלוֹצֵץ מֵהֶם אַף עַל פִּי כֵן גַּם מִזֶּה צָרִיך לִזָּהֵר מְאד כִּי הַדִּבּוּר הַזֶּה שֶׁל כְּפִירָה מַזִּיק לָאֱמוּנָה גַּם, הוּא אִסּוּר גָּמוּר כִּי עַל הַשֵּׁם יִתְבָּרַך, בָּרוּך הוּא, אָסוּר לוֹמַר דִּבְרֵי הֲלָצוֹת אֲפִלּוּ בְּדֶרֶך שְׂחוֹק וּכְבָר מְבאָר בִּסְפָרִים וּבִדְבָרֵינוּ בְּכַמָּה מְקוֹמוֹת לְהַרְחִיק עַצְמוֹ מְאד מְאד לִבְלִי לְעַיֵּן כְּלָל בְּסִפְרֵי הַמְחַקְרִים הַפִילוֹסוֹפְיָא וַאֲפִלּוּ מִסְּפָרִים שֶׁל חַקִירָה שֶׁחִבְּרוּ גְּדוֹלִים מֵאַחֵינוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל גַּם מֵהֶם צָרִיך לְהַרְחִיק מְאד כִּי הֵם מַזִּיקִים מְאד לָאֱמוּנָה כִּי דַּי לָנוּ בֶּאֱמוּנָתֵנוּ שֶׁקִּבַּלְנוּ מֵאֲבוֹתֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים וְזֶה כְּלָל גָּדוֹל וִיסוֹד וְעִקָּר בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם לִהְיוֹת תָּם וְיָשָׁר וְכוּ לַעֲבד אוֹתוֹ יִתְבָּרַך בִּתְמִימוּת בְּלִי שׁוּם חָכְמוֹת וַחֲקִירוֹת כְּלָל כְּלָל לא וכו', עיין שם כל זה בדברי רביז״ל.

והסביר מוהרא״ש ז"ל, כי הנה רביז"ל מגלה לנו כאן עוצם מעלת הדיבור, ואין האדם יכול לזכות לאמונה על ידי כח הדיבור, כי על ידי שידבר תמיד דיבורי אמונה, ויחזור על האמונה בפיו בכל עת ובכל שעה, ותמיד יאמר אליו יתברך: ״רבונו של עולם, אני מאמין בן באמונה שלימה״! ״רבונו של עולם, זכני לאמונה חזקה וברורה בך! וכן ידבר עם כל מכיריו ומיודעיו דיבורי אמונה, וכל משאו ומתנו יהיה באמונה, על ידי זה יזכה לאמונה באמת, כי האמונה תלויה בפה של האדם, וכמו שכתוב (תהלים פ״ט) אודיע אמונתך בפי, היינו אני מודיע לעצמי, וגם לכל מכיריי ומיודעיי, את אמונתך, על ידי דיבורי פי, כי לפה יש כח גדול לעורר את האדם לאמונה בו יתברך, שזהו העיקר, וכמו שאמר רביז״ל (שיחות הרן סי׳ ל״ג), אצל העולם אמונה הוא דבר קטן, ואצלי אמונה הוא דבר גדול מאד, ועיקר האמונה היא בלי שום חכמות וחקירות כלל, רק בפשיטות גמורה, כמו שהנשים וההמון עם הכשרים מאמינים, ואף על פי שאולי לעת עתה אין האדם מרגיש את האמונה בפנימיות לבו, ונדמה לו שהוא עדיין רחוק מאמונה שלימה וברורה באמת, אבל על ידי שירבה לדבר דיבורי אמונה, הדיבורים בעצמם יקבעו את האמונה בלבו, כי לדיבור יש כח גדול, והוא עיקר הדרך שמגיעים אל אמונה שלימה באמת.

וכן להיפך, האדם צריך להשמר מאד מלדבר דיבורי כפירה ואפיקורסות, שלא יוציא מפיו שום דיבור הנוטה לכפירה ואפיקורסות חם ושלום, ואף על פי שהוא בעצמו אינו מאמין בדיבור הזה ח״ו, אלא שאומר רק את מה ששמע מאחרים, אפילו בדרך ליצנות בעלמא, גם זה איסור גדול מאד, ויוכל להזיק לאמונתו מאד חם ושלום, כי אסור לומר דברי הלצה על השם יתברך, ולכן אסור לחזור בפיו על שום דיבור נגד האמונה חס ושלום, וכבר אמר לנו רביז״ל (שיחות הר"ן סי׳ רל״ז) שעל ידי זה נכשל יהוא המלך, על ידי שהוציא מפיו ואמר (מלכים ב י-יח): ״יהוא יעבדנו הרבה״, אף על פי שבלבו היה לבלי לעבדו, רק אמר זאת בדרך ליצנות, כדי להטעות את עובדי הבעל, כמבואר שם במקרא, אף על פי כן נכשל אחר-כך על ידי זה, עד שעבד בעצמו עבודה זרה, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (סנהדרין קב ע׳׳ב), כי ברית כרותה לשפתים, על כן צריכין ליזהר מזה מאד לא להוציא שום דיבור רע מפיו, ורק לחזור על דיבורי אמונה בפיו בכל עת ובכל רגע, ועל ידי זה יזכה לאמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, ולחזות בנועם ה׳ ולבקר בהיכלו, אשרי לו ואשרי חלקו.

וקישר מוהרא״ש ז"ל את הענין הנ״ל לפרשת השבוע בקשר נורא ונפלא מאד, כי הנה כתיב בפרשת השבוע את אזהרת נביא שקר, (דברים יג, ב-ד): ״כי יקום בקרבך נביא או חלם חלום ונתן אליך אות או מופת; ובא האות והמופת אשר דבר אליך לאמר נלכה אחרי אלהים אחרים אשר לא ידעתם ונעבדם; לא תשמע אל דברי הנביא ההוא או אל חולם החלום ההוא כי מנסה ה׳ אלהיכם אתכם לדעת הישכם אהבים את ה׳ אלהיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם, ולכאורה יפלא, איך נמסר כח לנביא שקר לעשות אות או מופת ולהטעות בני אדם מדרך האמונה, הלא היה צריך להתבטל לגמרי? וגם אין אנשים כשרים יכולים להבחין שהוא נביא שקר בשעה שעושה אותות ומופתים כאלה? אבל על פי דברי רביז״ל הנ״ל מובן הענין מאד, כי הנה עיקר ההבחנה הוא על ידי הדיבור, מה מדבר הנביא או חלום חלום ההוא, אם הוא מדבר דיבורי אמונה, ומחזק ומעורר בני אדם אל האמונה הקדושה, זהו סימן שהוא נביא אמת, וצריכין לקבל כל דבריו איך שהם, אבל מיד שמוציא מפיו דיבור נגד האמונה, ואומר נלכה אחרי אלהים אחרים וגו׳, זהו סימן מובהק שהוא נביא שקר, שהרי הוציא מפיו דיבורי כפירה ואפיקורסות, ואפילו אם יעשה כל האותות והמופתים שבעולם, ויעמיד השמש באמצע היום, לא תאבה ולא תשמע אליו, כי זה רק נסיון מהקדוש ברוך הוא, לראות הישכם אוהבים את הוי״ה אלהיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם, כי סימן זה תמיד מסור ביד האדם, לשמוע מה נביא וחולם חלום מדבר, ומדיבורי פיו מכירים אותו תיכף ומיד, כי מחשבות לבו מוכרחות לצאת מבין דיבורי פיו, כי כל המחשבות באות אל הדיבור (ליקוטי מוהר"ן חלק א׳ סי׳ ס״ו), ולכן תיכף ומיד כששומעים מאדם דיבור נגד האמונה, חס ושלום, יכולים לדעת שהוא מלא כפירות ואפיקורסות רחמנא ליצלן, ואפילו שיראה אותות ומופתים ושידוד הטבע ממש, לא תאבה ולא תשמע אליו, כי זה רק נסיון מלמעלה,

והשם יתברך יזכינו לדבר תמיד רק דיבורי אמונה ויראת שמים בינינו לבין קוננו, וכן בינינו לבין חברינו, עדי נזכה להתדבק באור האמונה הקדושה באמת, ולהכלל בו יתברך לגמרי מעתה ועד עולם אמן ואמן.

שיחות מוהרא"ש  – בין אדם לחבירו
הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א

שיחות מוהרא"ש – בין אדם לחבירו

מוהרא"ש ז"ל אמר, שאי אפשר להשיג ולתפוס בספרו "אשר בנחל", כי אם מי ששבור בעצמו כחרס הנשבר, כי עם ישות אי אפשר להשיג כלל בספר

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש  – מאכלי חלב בשבועות
news

שיחות מוהרא"ש – מאכלי חלב בשבועות

מוהרא"ש ז"ל אמר טעם נפלא לאכילת מאכלי חלב בשבועות בבוקר, אחר התפילה וקבלת התורה, כי בקבלת התורה נעשינו כבריה חדשה ממש, וכתינוק שנולד דמי, ועיקר

קרא עוד ←
"שיחות מוהרא"ש" – שם
מאמרי שיחות מוהרא"ש

"שיחות מוהרא"ש" – שם

פַּעַם דִּבֵּר מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל) שִׂיחָה נִפְלָאָה בְּעִנְיַן עֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְעָנָה וְאָמַר, דְּעוּ, שֶׁיֵּשׁ קְלִפָּה הַנִּקְרֵאת "שָׁם", הַמְּסִיתָה אֶת הָאָדָם לַחֲשֹׁב בְּכָל מְקוֹם בּוֹאוֹ,

קרא עוד ←
שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן