glass-ball-1746506_960_720

סיפורי מעשיות "מעשה מחכם ותם" (דף ק"ס) פ' מספר "תוך הנחל" ה׳תשנ״ט

בוקר שבת קודש פרשת מקץ שבת חנוכה ה׳תשנ״ט בעת קידושא רבא, דיבר מוהרא״ש נ״י (ז"ל) דיבורים נוראים ונפלאים מאד בסיפורי מעשיות של רביז״ל במעשה מחכם ותם דף ק״ס עיין שם.

וגם בעניין הדאקטיריי היה לו ייסורים: כשהיה בא לחולה, והיה נותן לו רפואה, שהיה יודע בברור, שאם ילך לו להחולה לחיים, בודאי מחויב בברור להתרפאות מזה, בי היא רפואה נפלאה מאד, ואחר-כך מת החולה, והיו אומרים העולם, שמת על-ידו והיה לו ייסורים גדולים מזה וכן לפעמים נתן רפואה לחולה-ונתרפא, והיו אומרים העולם: מקרה הוא והיה מלא ייסורים תמיד.

פתח ואמר מוהרא״ש נ״י (ז"ל), רביז״ל ממשיך לספר, ונם בעניין הדאקטיריי היה לו ייסורים: כשהיה בא לחולה, והיה נותן לו רפואה, שהיה יודע בברור, שאם ילך לו להחולה לחיים, בודאי מחויב בברור להתרפאות מזה, כי היא רפואה נפלאה מאד, ואחר-כך מת החולה, והיו אומרים העולם, שמת על-ידו, והיה לו ייסורים גדולים מזה, וכן לפעמים נתן רפואה לחולה-ונתרפא, והיו אומרים העולם: מקרה הוא והיה מלא ייסורים תמיד, כי החכם היה מלא ישות וגאוה, וכל כוונתו בעסקי הרפואות היה רק לשם גאוה וכבוד, ולכן היה מלא צער וייסורים תמיד, כי אם החולה מת, והאשימו אותו, היה לו צער גדול מזה, למה יאשימו אותו? הלא נתן לו תרופות טובות, ואם החולה נתרפא, ואמרו שמקרה הוא ולא ממנו, גם היה לו צער וייסורים גדולים, כי למה אינם תולים את הרפואה בו? הלא הוא נתן לו את התרופות האלו, והיה מלא צער תמיד, כי מי שהוא חכם בעיניו ומלא ישות וגאוה, אף פעם אינו מרוצה עם החיים שלו, והוא כאיש שוטה ממש, וכדברי רביז״ל (ליקוטי מוה־״ן חלק א׳ סי׳ קצ״ד) מי שרוצה כבוד הוא שוטה, כי הוא נדמה למי שמבקש כבוד בהיכל המלך, שאין לך בזיון גדול מזה, וכן אנחנו כולנו נמצאים כאן בעולם הזה בהיכל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, ואם כן מה שייך שנבקש כבוד מאיזה בשר ודם, הלא אין בזיון גדול מזה, כי הרי הקדוש ברוך הוא נמצא כאן, ומה שייך שנקבל כבוד מאיזה בשר ודם? אבל כל שנסתר מן האדם ידיעה זאת שהוא נמצא בהיכל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, כן נכנס בו תאוה לישות וכבוד, אבל באמת הוא שוטה גדול, כי הוא עומד בהיכל המלך ומבקש כבוד לעצמו, ואין לך בזיון גדול מזה, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (עירובין י״ג) כל המחזר על הגדולה, גדולה בורחת ממנו, ולכן דייקא זה שרודף אחר הכבוד, נעשה ללעג ולקלס בעיני כולם, ובמקום לקבל כבוד וגדולה, הוא מתבזה לגמרי, מה שאין כן הבורח מן הכבוד, הכבוד רודפת אחריו, כי מחמת שאינו רוצה כבוד מבני אדם, לכן לבסוף כולם מכירים את מעלתו, ורודפים אחריו ללמוד ממנו מדותיו הטובות.

ואמר מוהרא״ש נ״י (ז"ל), שבוודאי קשה מאד להסביר לבני אדם דבר זה, איך שתאוות כבוד הוא שיגעון גדול, כי כל אחד רוצה להיות איזה ישות ומציאות בזה העולם, ורודף אחר הכבוד מאד, ואחר כך נשבר לגמרי כשאינו משיג תאוותו, אבל הצדיקים האמיתיים הדביקים בו יתברך, מסתכלים על כל העניין כשיגעון גמור, כי מי רוצה את הכבוד הזה? וממי הוא רוצה את הכבוד הזה? הלא הוא בעצמו אינו כלום, וגם כל אלו שרוצה מהם הכבוד, אינם כלום, כי הכל דמיון גדול, אם כן מה שייך להתאוות לכבוד, הלא רק הקדוש ברוך הוא נמצא כאן, וכל הכבוד והגדולה שייך רק אליו, אבל מחמת שרוב בני אדם חיים בעולם הדמיון, לכן נדמה להם שצריכין כבוד מבני אדם, ונשברים לגמרי אם אינם משיגים אותו, וזה היה עיקר הצער והייסורים של החכם כאן, שאף פעם לא השיג את הכבוד שרצה, וגם כל עסקו בחכמת הרפואה היה רק למען הגאוה והכבוד.

והנה לעומת זה, גם הצדיקים האמיתיים נקראים רופאים, כי הם רופא נפשות, והם מרפאים נשמות ישראל מחולייתם ומנפילתם, אבל כל כוונתם לשם שמים, היינו לעזור לכל נשמות ישראל לחזור אל הקדוש ברוך הוא, ואם הם מצליחים בעבודתם, הם שמחים מאד, ולא איכפת להם כלל שיתלו הגדולה בהם, ואם חס ושלום  אינם מצליחים עם איזה בן אדם לרפאות אותו מחולייתו, אזי הם ממשיכים לעזור לנשמות ישראל אחרים, ואף פעם אינם מתייאשים מעבודתם, כי מחמת שכל כוונתם לשם שמים ולא לכבוד עצמם כלל, לכן ממשיכים כל ימי חייהם בעבודתם בקודש, וזוכים לרפאות המון נפשות רבות מחולייתם ברוחניות ובגשמיות, והשם יתברך יזכינו להתקרב לצדיקים אמיתיים, ונזכה לקבל מהם רפואות אמיתיות ברוחניות ובגשמיות עדי נזכה להיות דביקים בו יתברך תמיד מעתה ועד עולם אמן ואמן.

שיחות מוהרא"ש זי"ע – עניין לימוד תשע"ד
מאמרי שיחות מוהרא"ש

שיחות מוהרא"ש זי"ע – עניין לימוד תשע"ד

שִׂיחָה בְּעִנְיַן מַעֲלַת הַלִּמּוּד וְעֵצוֹת לִזְכּוֹת לָזֶה יְגַלֶּה נִפְלָאוֹת מֵעִנְיַן לִמּוּד הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, וְאֵיךְ שֶׁהַזּוֹכֶה לַעֲשׂוֹת לְעַצְמוֹ שִׁעוּרִים רַבִּים בְּמִבְחַר גָּדוֹל שֶׁל מִקְצוֹעוֹת הַתּוֹרָה, יְקַבֵּל

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש  – חובות
הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א

שיחות מוהרא"ש – חובות

מוהרא"ש ז"ל אמר, שצריכים להיזהר מאוד לא להיות בעל חוב לבני-אדם כלל, כי רבינו ז"ל אומר (ספר-המידות, תשובה, סימן מו): מי שרוצה לשוב, יזהר מלהיות

קרא עוד ←
שיחות מוהרא"ש זי"ע מדת הנקיות והוצאת הזבל תשע"ג
מאמרי שיחות מוהרא"ש

שיחות מוהרא"ש זי"ע מדת הנקיות והוצאת הזבל תשע"ג

מִדַּת הַנְּקִיּוּת וְהוֹצָאַת הַזֶּבֶל מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל אָמַר, שֶׁרָאוּי לְאָדָם לְהַרְגִּישׁ חִיּוּב וְאַחֲרָיוּת לְהוֹצִיא הַזֶּבֶל מִבֵּיתוֹ, לְמָקוֹם אֲסִיפַת הַזֶּבֶל בָּרְחוֹב, וְלִדְאֹג שֶׁיִּהְיֶה הַזֶּבֶל מוּכָן בָּרְחוֹב לְאוֹסְפֵי

קרא עוד ←
שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן