אדר

"שיחות מוהרא"ש" בענין חדש אדר

שִׂיחַת כְּבוֹד קְדֻשַׁת מָרָן מוֹהֲרָא"שׁ שְׁלִיטָ"א

בְּעִנְיַן חֹדֶשׁ אֲדָר

יְגַלֶּה נִפְלָאוֹת מִמַּעֲלַת חֹדֶשׁ אֲדָר, שֶׁכְּבָר מִתְּחִלָּתוֹ מְאִירָה שִׂמְחַת פּוּרִים וְהַהֶאָרוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת שֶׁלּוֹ, וִיבָאֵר מַהוּת הַחֹדֶשׁ שֶׁהוּא עִנְיַן צְדָקָה וְאַהֲבַת יִשְׂרָאֵל, וּבְחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וֶאֱמוּנָה, וּמַמְשִׁיךְ שִׂמְחָה וְקִרְבַת אֱלֹקִים וּתְשׁוּבָה מֵאַהֲבָה לְכָל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ.

הֶאָרַת קְרִיאַת הַמְּגִלָּה מַתְחֶלֶת מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ

מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל) אָמַר, אֲשֶׁר כְּבָר בְּהַגִּיעַ חֹדֶשׁ אֲדָר מַתְחִילָה הֶאָרַת חַג הַפּוּרִים הַקָּדוֹשׁ, וְכַמּוּבָא בִּירוּשַׁלְמִי (רֵישׁ מַסֶּכֶת מְגִלָּה), כָּל הַחֹדֶשׁ כָּשֵׁר לִקְרִיאַת הַמְּגִלָּה, מַה טַּעֲמָא? "וְהַחֹדֶשׁ" אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וְגוֹ', וּכְמוֹ שֶׁנִּפְסַק בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ (אֹרַח חַיִּים סִימָן תרפח סְעִיף ז') שֶׁהַמְּפָרֵשׁ בַּיָּם וְהַיּוֹצֵא בְּשַׁיָּרָא, וְאֵינוֹ מוֹצֵא מְגִלָּה לְהוֹלִיךְ עִמּוֹ, וְאִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַמְתִּין, שֶׁקּוֹרֵא אֲפִלּוּ מִתְּחִלַּת הַחֹדֶשׁ, עַיֵּן שָׁם.

דִּקְדּוּק רַבּוֹתֵנוּ בְּאָמְרָם 'מַרְבִּין' בְּשִׂמְחָה

וְלָכֵן אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (תַּעֲנִית כו ע"ב) מִשֶּׁנִּכְנַס אֲדָר מַרְבִּין בְּשִׂמְחָה, שֶׁכְּבָר מִתְּחִלַּת חֹדֶש אֲדָר צְרִיכִין לְהַרְבּוֹת בְּכָל מִינֵי שִׂמְחָה, כִּי מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ כְּבָר מַתְחִילָה הֶאָרַת פּוּרִים, וְדִקְדְּקוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים לוֹמַר "מַרְבִּין" בְּשִׂמְחָה, כִּי רַבֵּנוּ זַ"ל לִמֵּד אוֹתָנוּ (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק ב' סִימָן כד) מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה "תָּמִיד", שֶׁבְּכָל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ יֵשׁ מִצְוָה גְּדוֹלָה לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה, רַק בְּהַגִּיעַ חֹדֶשׁ אֲדָר צְרִיכִין "לְהַרְבּוֹת" בְּשִׂמְחָה, וְלַעֲשׂוֹת פְּעֻלּוֹת יְתֵרוֹת לְהַרְבּוֹת אֶת הַשִּׂמְחָה, וּמִזֶּה הִתְפַּשֵּׁט הַמִּנְהָג בְּכָל תְּפוּצוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁמֵּרֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר תּוֹלִים טַבְלָה עַל הַקִּיר, וּבָהּ כָּתוּב בְּאוֹתִיּוֹת גְּדוֹלוֹת: "מִשֶּׁנִּכְנַס אֲדָר מַרְבִּין בְּשִׂמְחָה", כְּדֵי לְהַזְכִּיר לְכָל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְרָטִיּוּת, שֶׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת פְּעֻלּוֹת מְיֻחָדוֹת לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה, וְעַל יְדֵי הַשִּׂמְחָה מַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ כָּל הַהֶאָרוֹת הַגְּדוֹלוֹת הַיּוֹרְדוֹת עַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּיָמִים קְדוֹשִׁים אֵלּוּ.

יִטַּע בָּהֶם אֲדָר – אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה'

וּפַעַם בֵּאֵר מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל) בְּדֶרֶךְ נִפְלָאָה, אֶת דִּבְרֵי חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (בֵּיצָה טו ע"ב) הָרוֹצֶה שֶׁיִּתְקַיְּמוּ נְכָסָיו יִטַּע בָּהֶן אֲדָר, שֶׁנֶּאֱמַר (תְּהִלִּים צג, ד): "אַדִּיר בַּמָרוֹם ה'", שֶׁלִּכְאוֹרָה כָּל הַמַּאֲמָר הוּא פֶּלִאי, כִּי בְּפַשְׁטוּת "אֲדָר" הוּא סוּג אִילָן אוֹ עֵשֶׂב חָשׁוּב הַגּוֹרֵם שֶׁיִּהְיוּ נִשְׁמָרִים כָּל נְכָסָיו (עַיֵּן שָׁם בְּרַשִׁ"י), אֲבָל מַהוּ הַפָּסוּק שֶׁמֵּבִיא לִרְאָיָה עַל זֶה "אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה'"? אֲבָל הָרֶמֶז הוּא לְשִׂמְחָה שֶׁל חֹדֶשׁ אֲדָר, שֶׁמִּי שֶׁרוֹצֶה שֶׁיִּהְיֶה קִיּוּם לְכָל נְכָסָיו בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, יִטַּע בָּהֶן אֲדָר, הַיְנוּ נְטִיעָה שֶׁל שִׂמְחָה שֶׁל חֹדֶשׁ אֲדָר, כִּי עַל יְדֵי שִׂמְחָה יִהְיֶה קִיּוּם לְכָל נְכָסָיו הָרוּחָנִיִּים וְהַגַּשְׁמִיִּים, וּכְמוֹ שֶּׁאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַ"ל (סֵפֶר הַמִּדּוֹת אוֹת שִׂמְחָה חֵלֶק שֵׁנִי סִימָן א'): 'מִי שֶׁהוּא שָׂמֵחַ תָּמִיד עַל יְדֵי זֶה הוּא מַצְלִיחַ'.

עִקַּר הַהִתְקָרְבוּת לַה' הוּא עַל יְדֵי שִׂמְחָה

וְעַל זֶה מְבִיאִים חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים אֶת הַפָּסוּק "אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה'", כִּי אֵצֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שׁוֹרָה רַק שִׂמְחָה, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (דִּבְרֵי הַיָּמִים א' טז, כז): "עֹז וְחֶדְוָה בִּמְקוֹמוֹ", וּמִי שֶׁרוֹצֶה לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ – מֻכְרָח לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה, כִּי אַחֶרֶת אִי אֶפְשָׁר לוֹ לְהַגִּיעַ לִמְקוֹמוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּבְיָכוֹל, וּכְמוֹ שֶׁקָּבַע לָנוּ רַבֵּנוּ זַ"ל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק ב' סִימָן מח), שֶׁתֵּכֶף כְּשֶׁאָדָם רוֹצֶה לִכָּנֵס בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, אֲזַי תֵּכֶף הִיא עֲבֵרָה גְּדוֹלָה כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ עַצְבוּת, חַס וְשָׁלוֹם, כִּי עַצְבוּת הִיא סִטְרָא אַחֲרָא, וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שׂוֹנֵא אוֹתָהּ, עַיֵּן שָׁם.

וְלָכֵן עִקַּר קִיּוּמוֹ שֶׁל אָדָם בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת הוּא עַל יְדֵי שִׂמְחָה, וְעַל יְדֵי שֶׁיִּטַּע בְּעַצְמוֹ נְטִיעָה שֶׁל שִׂמְחָה בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, שֶׁהוּא חֹדֶשׁ מְיֻחָד לְשִׂמְחָה, עַל יְדֵי זֶה יִּזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ שִׂמְחָה לְכָל הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ.

סִימָן עַל שִׂמְחָה כְּשֶׁרוֹצֶה לַעְזוֹר לַאֲחֵרִים

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ, נֵרוֹ יָאִיר (ז"ל), אֵיךְ אֶפְשָׁר לָדַעַת אִם אָדָם הוּא בְּשִׂמְחָה? עַל יְדֵי שֶּׁרוֹאִים שֶׁהוּא עוֹשֶׂה צְדָקָה וָחֶסֶד עִם אֲחֵרִים, זֶה סִימָן מֻבְהָק שֶׁהוּא בְּשִׂמְחָה, וְיֵשׁ לוֹ כָּל כָּךְ הַרְבֵּה שִׂמְחָה, עַד שֶׁרוֹצֶה לְהַשְׁפִּיעַ מִשִּׂמְחָתוֹ לַאֲחֵרִים, וְלָכֵן מָצִינוּ שֶׁכָּל עִקַּר מִצְוַת פּוּרִים הַקָּדוֹשׁ הוּא עַל יְדֵי צְדָקָה – מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים, כִּי זֶה סִימָן שֶׁהִגִּיעַ לְשִׂמְחָה בִּשְׁלֵמוּת, כְּשֶׁרוֹצֶה לַעֲשׂוֹת צְדָקָה עִם כֻּלָּם, וּלְהַשְׁפִּיעַ מִטּוּבוֹ לַאֲחֵרִים. וּמוֹהֲרְנַ"תְּ זַ"ל אוֹמֵר (לִקּוּטֵי הֲלָכוֹת חֲנֻכָּה הֲלָכָה ו' אוֹת ב') שֶׁשָּׁמַע מֵרַבֵּנוּ זַ"ל, שֶׁעִקַּר זְמַן נְתִינַת הַצְּדָקָה שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הוּא בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, עַיֵּן שָׁם. כִּי בְּחֹדֶשׁ אֲדָר שֶׁהוּא חֹדֶשׁ הַשִּׂמְחָה, אָז מִתְגַּלָּה הַשִּׂמְחָה בְּיוֹתֵר עַל יְדֵי מִצְוַת צְדָקָה, וְלָכֵן כָּל הַחֹדֶשׁ מְסֻבָּב עִם מִצְוַת צְדָקָה, הָחֵל מִשַּׁבָּת מְבָרְכִין חֹדֶשׁ אֲדָר שֶׁקּוֹרְאִים פָּרָשַׁת שְׁקָלִים, שֶׁהִיא לְהַשְׁמִיעַ עַל מִצְוַת שְׁקָלִים לִצְדָקָה, וְאַחַר כָּךְ בְּעֶרֶב פּוּרִים נוֹהֲגִין כָּל יִשְׂרָאֵל לָתֵת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל לִצְדָקָה בְּפֹעַל מַמָּשׁ, וּבְיוֹם פּוּרִים עַצְמוֹ כָּל מִצְווֹת הַיּוֹם קְשׁוּרוֹת לִצְדָקָה, מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים, וּסְעוּדַת פּוּרִים בְּיַחַד עִם בְּנֵי מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאוֹהֲבָיו וּמֵרֵעָיו, וְגַם מִיּוֹם פּוּרִים, שֶׁהוּא שְׁלֹשִׁים יוֹם לִפְנֵי חַג הַפֶּסַח, מַתְחִילִים לֶאֱסֹף מָעוֹת חִטִּים לִצְדָקָה לַעֲנִיִּים לְפֶסַח.

עִקַּר הַצְּדָקָה הוּא לִבְחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל

נִמְצָא, שֶׁכָּל חֹדֶשׁ אֲדָר נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל עֲסוּקִים בְּיוֹתֵר בְּמִצְוַת צְדָקָה, וְעִקַּר מַעֲלַת הַצְּדָקָה הוּא צִדְקַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל דַּיְקָא (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן ל"ז), שֶׁהִיא הַצְּדָקָה שֶׁנּוֹתְנִים לְבִנְיָן הָאֱמוּנָה שֶׁהִיא הִתְגַּלּוּת קְדֻשַּׁת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים לז, ג): "שְׁכָן אֶרֶץ וּרְעֵה אֱמוּנָה", וְכָל הַנּוֹתֵן צְדָקָה, אֲפִלּוּ בְּחוּץ לָאָרֶץ, לְבִנְיַן הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, וּלְהָפִיץ מַעְיְנוֹת הַחָכְמָה חוּצָה, גַּם זֶה נֶחְשָׁב לְצִדְקַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּמִכָּל שֶׁכֵּן כְּשֶׁגַּם נוֹתֵן צְדָקָה לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בְּפֹעַל מַמָּשׁ, לִבְנוֹת בִּנְיְנֵי אֱמוּנָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וּלְהַחְזִיק עֲנִיֵּי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הַמְּפִיצִים אוֹר הָאֱמוּנָה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, זוֹ צִדְקַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, פְּשׁוּטוֹ כְּמַשְׁמָעוֹ, וְאַשְׁרֵי מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ חֵלֶק בִּצְדָקָה קְדוֹשָׁה כָּזוֹ.

חֹדֶשׁ אֲדָר הוּא זְמַן שֶׁל תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל), שֶׁכְּמוֹ שֶׁחֹדֶשׁ אֱלוּל הוּא חֹדֶשׁ הַתְּשׁוּבָה לִפְנֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה, שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה מִיִּרְאָה וּמֵאֵימַת יוֹם הַדִּין, וּבְחֹדֶשׁ אֱלוּל מְתַקְּנִים הַיִּרְאָה שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה, כְּמוֹ כֵן בְּחֹדֶשׁ אֲדָר הוּא חֹדֶשׁ שֶׁל תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה וּמִשִּׂמְחָה לִפְנֵי חֹדֶשׁ נִיסָן, שֶׁהוּא זְמַן הַגְּאוּלָה, וּבְחֹדֶשׁ אֲדָר מְתַקְּנִים הָאַהֲבָה וְהַשִּׂמְחָה שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה, שֶׁאִם לֹא הָיָה מַסְפִּיק בְּשִׂמְחָה כָּל הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ אֲדָר יְכוֹלִים לְתַקֵּן זֹאת וּלְמַלְּאוֹת אֶת כָּל הַשָּׁנָה עִם שִׂמְחָה.

מִסּוֹף דְּבָרְךָ נִכָּר שֶׁרֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת

וְהוּא מְרֻמָּז בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זַ"ל (הַשְׁמָטוֹת לְחַיֵּי מוֹהֲרַ"ן), אֲדָ"ר רָאשֵׁי תֵּבוֹת (תְּהִלִּים קיט, לט) רֹ'אשׁ דְּ'בָרְךָ אֱ'מֶת, וְיֵשׁ לְהָבִין מַהוּ הָרֶמֶז בְּדָבָר זֶה, וְאֵיזֶה קֶשֶׁר יֵשׁ לַאֲדָר לְרֹאשׁ דְּבָרְךָ? אֲבָל חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים שׁוֹאֲלִים (קִדּוּשִׁין לא ע"א), רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת, רֹאשׁ דְּבָרְךָ וְלֹא סוֹף דְּבָרְךָ? אֶלָּא מִסּוֹף דְּבָרְךָ נִכָּר שֶׁרֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת, עַיֵּן שָׁם. וְיֵשׁ לוֹמַר, שֶׁהוּא רֶמֶז לְעֹצֶם מַעֲלַת חֹדֶשׁ אֲדָר שֶׁהוּא סוֹף הַשָּׁנָה, שֶׁכְּשֶׁאָדָם בְּשִׂמְחָה בְּחֹדֶשׁ אֲדָר, אֲזַי נִכָּר שֶׁקָּנָה בְּנַפְשׁוֹ מִדַּת הַשִּׂמְחָה בֶּאֱמֶת, וְנֶחְשַׁב לוֹ כְּאִלּוּ הָיָה בְּשִׂמְחָה מִתְּחִלַּת הַשָּׁנָה וּמֵרֵאשִׁיתָהּ, וַאֲזַי כָּל עֲווֹנוֹתָיו מִתְהַפְּכִים לִזְכֻיּוֹת, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (יוֹמָא פו ע"ב) עַל הָעוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה מֵאַהֲבָה, שֶׁעֲווֹנוֹתָיו נַעֲשִׂין כִּזְכֻיּוֹת, כִּי מֵרֹב שִׂמְחָה בָּא לְאַהֲבַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת, וְכָל עֲווֹנוֹתָיו מִתְהַפְּכִים לִזְכֻיּוֹת. נִמְצָא, שֶׁהָחֵל מֵחֹדֶשׁ אֲדָר שֶׁהוּא סוֹף הַשָּׁנָה, נִתְקַיֵּם רֹ'אשׁ דְּ'בָרְךָ אֱ'מֶת, וְנֶחְשַׁב כְּאִלּוּ הָיָה בְּשִׂמְחָה מֵרֹאשׁ וּתְחִלַּת הַשָּׁנָה, אַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לְחֹדֶשׁ אֲדָר כָּזֶה. 

(מתוך "שיחות מוהרא"ש")

השולחן הקדוש של ט"ו בשבט "היכל מוהרא"ש"

ט"ו בשבט מיוחד במינו יחד עם מו"ר הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א והרה"צ ר' דניאל בוים שליט"א ב"היכל מוהרא"ש" יבנאל עיר

ט"ו בשבט תשע"ט במחיצת ר' דניאל בוים שליט"א

ביום ט"ו בשבט זכינו לבקר יחד עם ר' דניאל בוים שליט"א במירון אצל רבי שמעון בר יוחאי זי"ע שם פגשנו

קונטרס "חמישה עשר בשבט"

קונטרס "חמישה עשר בשבט" יגלה נוראות ונפלאות מהיום הקדוש הזה, והלימודים שלומדים ממנו, ומסודות ורזי הגילגול, ומה שעובר על האדם

קונטרס "ט"ו בשבט"

קונטרס – ט"ו בשבט דרושים נפלאים, רמזים יקרים שיכולים ללמוד מהאילנות, שיוכל להחזיק מעמד בכל מה שעובר עליו, ולא יפול

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן