shekels-2439142_1280

"שיחות מוהרא"ש" בענין שבת פרשת שקלים

בְּעִנְיַן שַׁבָּת פָּרָשַׁת שְׁקָלִים

יְבָאֵר מַעֲלַת שַׁבָּת שְׁקָלִים שֶׁהִיא מַצֶּלֶת אֶת הָאָדָם מִן הַיֵּצֶר הָרַע, וִיגַלֶּה נִפְלָאוֹת מֵעִנְיַן מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל דַּיְקָא, וּמֵעִנְיַן הַשַּׁיָּכוּת שֶׁל שַׁבָּת שְׁקָלִים לִקְרִיעַת יַם סוּף, וִיבָאֵר הַפִּיּוּט הַקָּדוֹשׁ – וְשָׁקַל אֲשֶׁר בְּבַיִת נָכוֹן וְנִשָּׂא.

שַׁבָּת שְׁקָלִים – הַצָּלָה מִיֵּצֶר הָרַע

מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל) אָמַר, שֶׁקְּרִיאַת פָּרָשַׁת שְׁקָלִים מְאֹד מְסֻגֶּלֶת לַעֲזֹר לְאָדָם לְהִנָּצֵל מִן הַיֵּצֶר הָרַע וְלִכְבֹּשׁ אוֹתוֹ, כִּי רַבֵּנוּ זַ"ל אוֹמֵר (סֵפֶר הַמִּדּוֹת אוֹת צְדָקָה חֵלֶק ב' סִימָן יט), עַל יְדֵי נְתִינַת שְׁקָלִים נִצֹּל מִיֵּצֶר הָרַע, וְהָרֶמֶז בַּפָּסוּק (שְׁמוֹת ל, יג): "זֶה יִתְּנוּ, כָּל הָעוֹבֵר עַל הַפְּקוּדִים, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ", פֵּרוּשׁ, כָּל הָעוֹבֵר עַל פְּקוּדֵי אוֹרַיְתָא, שֶׁהֵם מִצְווֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, מֵחֲמַת גֹדֶל תַּבְעֵרַת יִצְרוֹ הַבּוֹעֶרֶת בּוֹ, עִקַּר עֲצָתוֹ, לִתֵּן מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, שֶׁהִיא צְדָקָה בִּשְׁבִיל הַקָּרְבָּנוֹת בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, וּבַזְּמַן הַזֶּה, צְדָקָה בִּשְׁבִיל עֲנִיִּים בְּרוּחָנִיּוּת וּבְגַשְׁמִיּוּת, לְקָרֵב אוֹתָם אֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְלַעֲזֹר לָהֶם לְהִתְכַּפֵּר מֵעֲווֹנָם.

סוֹד הָעִנְיָן שֶׁצְּדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת

כִּי צְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת (מִשְׁלֵי י, ב), הַיְנוּ מִן הַיֵּצֶר הָרַע הַמְּבַקֵּשׁ לְהָמִית אֶת הָאָדָם, חַס וְשָׁלוֹם, וְעַל יְדֵי שֶׁאָדָם עוֹזֵר לַאֲחֵרִים לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וּלְהִנָּצֵל מֵעֲבֵרוֹת, עַל יְדֵי זֶה, מִדָּה כְּנֶגֶד מִדָּה, גַּם הוּא זוֹכֶה לַחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה וּלְהִנָּצֵל מֵעֲבֵרוֹת, וּכְמוֹ שֶׁאוֹמֵר רַבֵּנוּ זַל (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק א' סִימָן קטז) עַל יְדֵי צְדָקָה נִצּוֹלִים מֵעֲבֵרוֹת, וְלָכֵן בְּשָׁעָה שֶׁקּוֹרִין פָּרָשַׁת שְׁקָלִים, לִקְרַאת רֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר, לְעוֹרֵר בְּנֵי אָדָם עַל נְתִינַת הַשְּׁקָלִים, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (שְׁקָלִים פֶּרֶק א') בְּאֶחָד בַּאֲדָר מַשְׁמִיעִין עַל הַשְּׁקָלִים, אָז הַזְּמַן מְסֻגָּל מְאֹד לְבַקֵּשׁ מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁתִּהְיֶה נֶחְשֶׁבֶת קְרִיאָתֵנוּ וּתְשׁוּקָתֵנוּ לְקַיֵּם מִצְוַת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, כְּמוֹ שֶׁקִּיַּמְנוּ אוֹתוֹ מַמָּשׁ, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכֶּה לְהִנָּצֵל הֵן הַיֵּצֶר הָרַע וְכַת דִּילֵיהּ, וְכֵן נִזְכֶּה לָתֶת הַרְבֵּה צְדָקָה בְּפֹעַל מַמָּשׁ, וּלְהַחֲיוֹת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל, וְלַעֲזֹר לָהֶם לַחֲזֹר אֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בֶּאֱמֶת.

הַטַּעַם שֶׁעַל יְדֵי הַשְּׁקָלִים נִצּוֹל מֵעֲבֵרוֹת

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל), שֶׁמִּצְוַת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל שָׂגְבָה מַעֲלָתָהּ כָּל כָּךְ, וְאָדָם נִצֹּל מִן הַיֵּצֶר הָרַע עַל יָדָהּ, מֵחֲמַת שֶׁמִּצְוָה זֹאת קוֹבַעַת בְּדַעְתּוֹ שֶׁהוּא תָּמִיד רַק "מַחֲצִית", וְצָרִיךְ לְעֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ כְּדֵי לְהַשְׁלִים הַמַּחֲצִית הַשֵּׁנִית, כִּי בְּמִלְחֶמֶת הַיֵּצֶר, אָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (קִדּוּשִׁין ל' ע"ב) אִלְמָלֵא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹזְרוֹ, אֵין יָכוֹל לוֹ, וּמִיַּד שֶׁאָדָם מַכִּיר שֶׁהוּא רַק "מַחֲצִית", וְצָרִיךְ לְעֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה "שָׁלֵם", וּמְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ יִתְבָּרַךְ עַל זֶה, עַל יְדֵי זֶה מְקַבֵּל סִיַּיעְתָּא דִּשְׁמַיָּא מְיֻחֶדֶת, וְזוֹכֶה לְהִנָּצֵל מִן הַיֵּצֶר הָרַע, וְלִכְבֹּשׁ אוֹתוֹ לְגַמְרֵי.

עִקַּר הַשְּׁלֵמוּת לָדַעַת שֶׁהוּא רַק מַחֲצִית

וְגַם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, צָרִיךְ אָדָם לָדַעַת תָּמִיד שֶׁהוּא רַק "מַחֲצִית", וְעַל יְדֵי שֶׁמִּתְחַבֵּר עִם יְהוּדִי שֵׁנִי, וּמִתְחַזֵּק עִמּוֹ בְּיַחַד בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְכֵן יֵשׁ לוֹ שְׁלוֹם בַּיִת אֲמִתִּי, וּמַכְנִיס אֲוִירָה שֶׁל שִׂמְחָה וֶאֱמוּנָה בְּתוֹךְ הַבַּיִת, עַל יְדֵי זֶה יֵשׁ לוֹ שֶׁקֶל שָׁלֵם, וְזוֹכֶה לִהְיוֹת אָדָם "שָׁלֵם" בֶּאֱמֶת.

הַשַּׁיָּכוּת שֶׁל מִצְוַת שְׁקָלִים לִקְרִיעַת יַם סוּף

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ נ"י (ז"ל), שֶׁזֶּהוּ בֵּאוּר מַאֲמָר חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים הַפִּלְאִי (יְרוּשַׁלְמִי שְׁקָלִים פֶּרֶק א' הֲלָכָה ג'), זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעוֹבֵר עַל הַפְּקוּדִים, כָּל דְּעָבַר בְּיַמָא – יִתֵּן (כָּל שֶׁעָבַר בַּיָּם – יִתֵּן), שֶׁכָּל מִי שֶׁעָבַר בְּיַם סוּף, צָרִיךְ לָתֵת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, וְלִכְאוֹרָה יִפָּלֵא, אֵיזֶה קֶשֶׁר וְשַׁיָּכוּת יֵשׁ לִקְרִיעַת יַם סוֹף לְמִצְוַת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל? וְכֵן מַה עִם דּוֹרוֹת הָעֲתִידִים שֶׁלֹּא הָיוּ בִּשְׁעַת קְרִיאַת יַם סוּף? אֲבָל בִּשְׁעַת קְרִיעַת יַם סוּף כֻּלָּם בָּאוּ לַהַכָּרָה בְּרוּרָה וְנֶאֱמָנָה, שֶׁהֵם רַק מַחֲצִית לְבַד, וּבִלְתִּי עֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ אֵין לָהֶם כְּלוּם, כִּי הָיוּ נִרְדָּפִים מִן הַמִּצְרִיִּים, וְהָיוּ מְסוֹבָבִים מִן הַצְּדָדִים עִם הַמִּדְבָּר מָלֵא חַיּוֹת רָעוֹת, וְהַיָּם עָמַד לִפְנֵיהֶם, וְלֹא הָיְתָה לָהֶם שׁוּם עֵצָה כְּלָל בִּלְעָדוֹ עֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ, וּמִיַּד שֶׁבָּאִים אֶל הַכָּרָה זֹאת, נוֹשָׁעִים בִּישׁוּעָה שְׁלֵמָה, וְלָכֵן בְּוַדַּאי כָּל מִי שֶׁעָבַר בְּיַם סוּף יִתֵּן "מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל", כִּי הִכִּיר הֵיטֵב שֶׁהוּא רַק "מַחֲצִית" לְבַד, וּבִלְעָדוֹ יִתְבָּרַךְ אֵין לוֹ שׁוּם יְשׁוּעָה כְּלָל.

קְרִיעַת יַם סוּף יֵשׁ בְּכָל דּוֹר לְכָל אֶחָד

וְעִנְיָן זֶה שַׁיָּךְ אֵצֶל כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, כִּי בְּכָל מֶשֶׁךְ חַיֵּי אָדָם יֵשׁ לוֹ נִסִּים שֶׁל קְרִיעַת יַם סוּף, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ הַקְּדוֹשִׁים (סוֹטָה ב' ע"א) קָשֶׁה זִוּוּגוֹ שֶׁל אָדָם כִּקְרִיעַת יַם סוּף, וְכֵן (פְּסָחִים  קיח ע"א) קָשָׁה פַּרְנָסָתוֹ שֶׁל אָדָם כִּקְרִיעַת יַם סוּף, נִמְצָא בְּשָׁעָה שֶׁזּוֹכֶה לְהַשִּׂיג פַּרְנָסָתוֹ, וְכֵן בְּשָׁעָה שֶׁזּוֹכֶה לִמְצוֹא זִוּוּגוֹ, וְלִחְיוֹת בְּיַחַד בְּאַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת, זֶה נִסִּים שֶׁל קְרִיעַת יַם סוּף מַמָּשׁ.

הַמִּצְוָה מַּזְכִּירָה לָאָדָם לְהַכִּיר טוֹבָה

וְכָל זֶה מַזְכִּיר לָנוּ אֶת הַמִּצְוָה שֶׁל "מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל", שֶׁאָדָם תָּמִיד רַק "מַחֲצִית", וְצָרִיךְ לְעֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ לְהַשִּׂיג פַּרְנָסָתוֹ, וְזִוּוּגוֹ, וּשְׁלוֹם בֵּיתוֹ, וְלִהְיוֹת אָדָם "שָׁלֵם", וּכְשֶׁזּוֹכֶה לְהַכִּיר טוֹבָה אֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל כָּל זֶה, וּלְהִתְאַחֵד בְּיַחַד עִם עוֹד נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל כְּדֵי לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַךְ, וְכֵן לָגוּר בְּיַחַד עִם אִשְׁתּוֹ בְּשָׁלוֹם בַּיִת אֲמִתִּי, וּמַשְׁרֶה אֶת הַשְּׁכִינָה בַּבַּיִת, עַל יְדֵי זֶה זוֹכֶה לְ"שֶׁקֶל שָׁלֵם" וְלִהְיוֹת "אָדָם שָׁלֵם", וּלְהִתְדַּבֵּק בּוֹ יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת.

וְ"שֶׁקֶל" אֶשָּׂא בְּבַיִת נָכוֹן וְנִשָּׂא

וְזֶהוּ שֶׁמַּזְכִּירִים בַּפִּיּוּט שֶׁל פָּרָשַׁת שְׁקָלִים (לִתְפִלַּת מוּסָף), אוֹר פָּנֶיךָ עָלֵינוּ אָדוֹן נְשָׂא, וְ"שֶׁקֶל" אֶשָּׂא בְּבַיִת נָכוֹן וְנִשָּׂא, וּמַקְשִׁים כָּל הַמְּפָרְשִׁים, לָמָּה "שֶׁקֶל" אֶשָּׂא בְּבַיִת נָכוֹן וְנִשָּׂא, הֲלֹא הַמִּצְוָה הִיא לָתֵת רַק "מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל"? אֲבָל הַתֵּרוּץ הוּא שֶׁאֲנַחְנוּ מְבַקְשִׁים מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנִּזְכֶּה לְדַעַת אֲמִתִּית לְהָבִין תָּמִיד שֶׁאֲנַחְנוּ רַק "מַחֲצִית", וּבְהַכְנָעָה שֶׁלָּנוּ לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וּבַהִתְחַבְּרוּת אֶל חֲבֵרֵנוּ, וְעִם בְּנֵי בֵּיתֵינוּ, יִהְיֶה לָנוּ "שֶׁקֶל שָׁלֵם", וְאָז יִתְקַיֵּם "וְשֶׁקֶל" אֶשָּׂא בְּבַיִת נָכוֹן וְנִשָּׂא, שֶׁיִּהְיֶה לָנוּ בַּיִת נָכוֹן וְנִשָּׂא, עַל יְדֵי הַשְׁרָאַת הַשְּׁכִינָה בְּתוֹךְ בֵּיתֵינוּ, וְכֵן נִזְכֶּה לַעֲלוֹת לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, לְבֵית ה' נָכוֹן וְנִשָּׂא, וְנִזְכֶּה לִרְאוֹת הִתְגַּלּוּת אֱלֹקוּתוֹ יִתְבָּרַךְ בְּאֹפֶן גָּלוּי וּפָתוּחַ.

וְכָל סְגוּלוֹת יְקָרוֹת אֵלּוּ מֻנָּחוֹת בְּמִצְוַת קְרִיאַת פָּרָשַׁת שְׁקָלִים, כִּי הַקְּרִיאָה נֶחְשֶׁבֶת לָנוּ הַיּוֹם כְּאִלּוּ קִיַּמְנוּ אוֹתָהּ בְּפֹעַל מַמָּשׁ, וְאַשְׁרֵי הַזּוֹכֶה לְקַיֵּם אוֹתָהּ כָּרָאוּי, וּלְבַקֵּשׁ אָז מֵהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁיִּזְכֶּה לְהִנָּצֵל מִן הַיֵּצֶר הָרַע, וּלְהִתְחַבֵּר עִם כָּל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּיַחַד, וּלְהַשְׁרוֹת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה בַּבַּיִת, כִּי בְּכֹחַ מִצְוָה קְדוֹשָׁה זֹאת יִרְאֶה נִפְלָאוֹת בְּעֶזְרָתוֹ יִתְבָּרַךְ.      

השולחן הקדוש של ט"ו בשבט "היכל מוהרא"ש"

ט"ו בשבט מיוחד במינו יחד עם מו"ר הרה"צ ר' יצחק לעזער שליט"א והרה"צ ר' דניאל בוים שליט"א ב"היכל מוהרא"ש" יבנאל עיר

ט"ו בשבט תשע"ט במחיצת ר' דניאל בוים שליט"א

ביום ט"ו בשבט זכינו לבקר יחד עם ר' דניאל בוים שליט"א במירון אצל רבי שמעון בר יוחאי זי"ע שם פגשנו

קונטרס "חמישה עשר בשבט"

קונטרס "חמישה עשר בשבט" יגלה נוראות ונפלאות מהיום הקדוש הזה, והלימודים שלומדים ממנו, ומסודות ורזי הגילגול, ומה שעובר על האדם

קונטרס "ט"ו בשבט"

קונטרס – ט"ו בשבט דרושים נפלאים, רמזים יקרים שיכולים ללמוד מהאילנות, שיוכל להחזיק מעמד בכל מה שעובר עליו, ולא יפול

הגב

avatar
  הירשם  
Notify of
שלום לכם!
איך אפשר לעזור?
Powered by
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן