לוגו חדש
  • חדשות
  • ברסלב
    • רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זי"ע
      • קורות הציון הקדוש של רבי נחמן מברסלב
    • מוהרנ"ת – רבי נתן מברסלב
    • כ"ק מוהרא"ש – הצדיק מיבנאל זי"ע
      • ציונו הקדוש של הצדיק מיבנאל
  • דקה של חיזוק
  • שו"ת
    • שו"ת ברסלב
    • שו"ת אשיב לאיש
      • שלח שאלה לצדיק
  • מדיה
    • מוהרא"ש
    • הרה"צ ר' יצחק שליט"א
    • הרה"צ ר' דניאל בוים
  • צור קשר
  • זיכוי הרבים
  • שלח שאלה לצדיק
תפריט
  • חדשות
  • ברסלב
    • רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זי"ע
      • קורות הציון הקדוש של רבי נחמן מברסלב
    • מוהרנ"ת – רבי נתן מברסלב
    • כ"ק מוהרא"ש – הצדיק מיבנאל זי"ע
      • ציונו הקדוש של הצדיק מיבנאל
  • דקה של חיזוק
  • שו"ת
    • שו"ת ברסלב
    • שו"ת אשיב לאיש
      • שלח שאלה לצדיק
  • מדיה
    • מוהרא"ש
    • הרה"צ ר' יצחק שליט"א
    • הרה"צ ר' דניאל בוים
  • צור קשר
  • זיכוי הרבים
  • שלח שאלה לצדיק
בית מקדש בתוך הבית

מדוע נקרא בית המקדש "בית הבחירה"?

ברסלב שלי by ברסלב שלי
08/09/2020
in שו"ת אשיב לאי"ש
0 0
0
0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א. אולי תוכלו להאיר את עיני בדבר שאלה אשר עולה על לבי זה זמן רב, ובפרט בימים אלו שלאחר תשעה באב שמדבר הרבה מנחמת ציון וירושלים ומבנין בית המקדש שיבנה במהרה בימינו, מהו פירושו של "בית הבחירה" שהוא כינוי המזכר בכל מקום לבית המקדש, וכן נקראים הלכות אלו שמדברים מבנין בית המקדש בספרי הרמב"ם, "הלכות בית הבחירה", למה זה נקרא כך "בית הבחירה", ומהו המשמעות של שם זה? רוב תודות על הקדשת הזמן לענות לשאלות, יברך אתכם הקדוש ברוך הוא בכל הברכות.

תשובה:

בעזרת השם יתברך יום ה' לסדר ראה כ"ג  מנחם אב תש"פ

שלום וברכה וכל טוב סלה יגיעו וירדפו אל ידידי … נרו יאיר ויזרח.

לנכון קיבלתי מכתבך.

בענין שאלתך בכינוי שם של "בית הבחירה" לבית מקדשינו, שתבנה ותכונן במהרה בימינו. מאיפוא נובע השם השם הזה ומהו משמעותה?

לפי פשוטן של דברים, השם מגיע מאשר כתוב בפרשת ראה (דברים יב ה) כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלקיכם וכו' וכן אחר כך הרבה, בכל המשך ספר דברים, "במקום אשר יבחר ה' וגו", כי מקום המקדש הוא המקום אשר בו בחר השם יתברך להשרה את שכינתו שם , ועל שם בחירת השם יתברך במקום הזה לבנות עליו בית המקדש, קיבלה שם "בית הבחירה".

ובדרך רמז יש לומר שבית הבחירה נקראת על שם שהוא המקום אשר בחר ה' לעקידת יצחק, כי הר המוריה הוא המקום שעקד אברהם אבינו את יצחק בנו על גבי המזבח, שזכות זה קיימת לישראל לכל דורות, ועל כן  יבח"ר בגימטריא ב"י יצח"ק, כי זכותו של יצחק אבינו עומדת וקיימת מהר המוריה להמתיק הדינים מעל ישראל בכל הדורות ולהמשיך להם השפעות טובות ברוחניות ובגשמיות.

עם כל זה צריך קצת הסבר למה נקרא "בית הבחירה" בלשון הווה, כאילו הוא דבר המהווה ונעשה בכל עת, ולא "בית הנבחר", שמשמעותה בית אשר נבחר מכבר.

ויש לומר שמונח בזה לימוד נפלא על פי ההקדמות הנפלאות של רבנו ז"ל, והוא ענין של בנין "בחירתו" של אדם, שעליו לעלות בכל פעם מדרגה לדרגא, ולבחור בכל פעם לעשות רצונו יתברך ולהתגבר על יצרו, עד שיזכה להגיע למדריגת מלאך, ושיתבטל כח בחירתו ויהיה אצלו רק "ידיעה" היינו ידיעת אמתת מציאותו יתברך לבד, ואז יידע שהכל כאשר לכל אלוקות גמור הוא, ויתבטל הבחירה לגמרי (עי' היטב ליקוטי מוהר"ן חלק א' סי' כ"א סעיף ד').

וזהו ענין בנין "בית הבחירה" שאנחנו מצפים אליה בכל עת, היינו שיהיה בנוי אצלינו "בית הבחירה" עד שהבחירה שלנו יתייחד עם הידיעה באחדות גמורה, וכל הבחירה יהיה לדעת שהכל אלקות גמור, והוא מרומז בדברי המגיד בליל פסח "על אחת כמה וכמה טובה כפולה ומכופלת עלינו וכו' והכניסנו לארץ ישראל ובנה לנו את בית הבחירה לכפר לנו על כל עוונותינו, שבנין בית הבחירה הוא לנו לכפרת עוונותינו ממש, כי כפי שאדם בונה את הבחירה שלו, והולך ומתקדם לבחור בכל פעם בטוב ולעלות להשגה יותר גבוה, בזה נתכפרים כל עוונותיו.

וזה על כל אדם לדעת, שתמיד הבחירה בידו, ואין לו לחשוב שכבר נתיישן הרבה במעשיו הרעים עד שכבר אין לו בחירה, כי אלו הם דברי רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סי' ק"י), שכותב מוהרנ"ת ז"ל  שמעתי שאיש אחד שאל אותו: כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. ורשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מרגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה, חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאד.

ועל כן בנין בית הבחירה זהו עיקר הקיווי והציפוי שלנו בכל עת ובכל זמן, שנזכה לבנות אצלינו את כוח הבחירה עד שיעמוד בית המקדש שהוא בנין הדעת, על תלה, וכל בחירתינו וחפצינו יהיה רק להיות חבוק ודבוק בו יתברך תמיד, ולהכלל בו יתברך לגמרי, יעזרנו הקדוש ברוך הוא שנזכה להגיע לזה, אמן כן יהי רצון.   

המאחל לך ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך

Tags: בית הבחירהבית המקדשהרה"צ רבי יצחק לעזער שליט"אשו"ת אשיב לאיש
Previous Post

שכחנו איך נוסעים לאומן | השיעור השבועי כי תבוא לאומן תש"פ

Next Post

Heichal Hakodesh – KI SOVOI

Related Posts

האם תסמיני וירוס הקורונה מרומזים בסיפורי מעשיות?
שו"ת אשיב לאי"ש

אני חוששת שלא תהיה לי בת מצוה יפה בגלל הוירוס

30/11/2020
אני מנסה לברוח מעצמי
שו"ת אשיב לאי"ש

אני מנסה לברוח מעצמי

30/11/2020
שו"ת אשיב לאי"ש

תוכלו לכתוב לי תפילה להישמר מכל רע בעת ההפצה?

05/11/2020
Next Post
Heichal Hakodesh – Achrei Kedoshim

Heichal Hakodesh - KI SOVOI

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר.

No Result
View All Result

חדש באתר

תמיד מחדש! • שיחה נפלאה לבנות ארגון "בנות מוהרא"ש"

תמיד מחדש! • שיחה נפלאה לבנות ארגון "בנות מוהרא"ש"

19/01/2021
בתוך הבית כולו גן עדן!

בתוך הבית כולו גן עדן!

17/01/2021
הרה"צ ראש חבורתנו שליט"א בציון הרשב"י לרגל החלאקה לנכדו

הרה"צ ראש חבורתנו שליט"א בציון הרשב"י לרגל החלאקה לנכדו

17/01/2021
הילולת הבבא סאלי זי"ע ד' שבט – כ"ק מוהרא"ש הצדיק מיבנאל זי"ע בסיפור על גדולתו

ד' שבט: הילולת רבי משה לייב מסאסוב זי"ע – מוהרא"ש זי"ע מספר על גדולתו

17/01/2021
'תוך הנחל' פרשת בראשית תשס"א

'תוך הנחל' פרשת וארא שנת תשס"ד

15/01/2021
השיעור השבועי פרשת וארא תשפ"א • וידאו שמע ותמונות

השיעור השבועי פרשת וארא תשפ"א • וידאו שמע ותמונות

14/01/2021
דילוג לתוכן