היום: ראש חודש ניסן ויום הולדת רבי נחמן מברסלב זי"ע • שיחות מוהרא"ש

בראש חודש ניסן שנת תקל"ב, הוא היום בו באה נשמתו הקדושה של רבינו ז"ל לזה העולם, בעיר מעזיבוז שבאוקראינה, לאמו הצדקת פיגא ע"ה, בת הצדקת אדל ע"ה, בתו מרן אור שבעת הימים הבעל שם טוב הקדוש זי"ע. לפניכם שיחה נפלאה מהספר הקדוש "שיחות מוהרא"ש" במעלת היום וענינו:

מְקוֹר מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת – חֹדֶשׁ נִיסָן

מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל אָמַר, שֶׁבְּהַגִּיעַ חֹדֶשׁ נִיסָן רָאוּי לְאָדָם לְהִתְעוֹרֵר מְאֹד לְמִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת – לְהִתְחַדֵּשׁ מְאֹד בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלִהְיוֹת כִּבְרִיָּה חֲדָשָׁה מַמָּשׁ, הַיְנוּ לִשְׁכֹּחַ כָּל הֶעָבָר שֶׁלּוֹ וְלַעֲשׂוֹת הַתְחָלָה חֲדָשָׁה, כִּי כָּל הָעִנְיָן שֶׁל חֹדֶשׁ נִיסָן הִיא מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב (שְׁמוֹת יב, ב): "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה", וְנִזְכֶּרֶת שָׁלֹשׁ פְּעָמִים תֵּבַת "חֹדֶשׁ" בְּפָסוּק אֶחָד, לְהוֹרוֹת עַל מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת, כִּי דָּבָר הַמֻּזְכָּר שָׁלֹשׁ פְּעָמִים הוּא 'חֲזָקָה', וְאַף עַל פִּי שֶׁאָדָם צָרִיךְ לְהִתְחַדֵּשׁ בְּכָל יוֹם, וְלִהְיוֹת בְּכָל יוֹם כִּבְרִיָּה חֲדָשָׁה מַמָּשׁ, אַף עַל פִּי כֵן יֵשׁ מְקוֹר וְשֹׁרֶשׁ לְכָל מִדָּה, וְהַמָּקוֹר וְהַשֹּׁרֶשׁ לְמִדַּת הִתְחַדְּשׁוּת הוּא חֹדֶש נִיסָן, כִּי אָז מִתְחַדֶּשֶׁת כָּל הַבְּרִיאָה, וְעַל זֶה נֶאֱמַר (תְּהִלִּים קד, ל): "תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ יִבָּרֵאוּן וּתְחַדֵּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה".

רֹאשׁ חֹדֶשׁ – עַל שֵׁם מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל, שֶׁרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן הוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְפִי דִּבְרֵי רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, שֶׁבְּנִיסָן נִבְרָא הָעוֹלָם (רֹאשׁ הַשָּׁנָה יא ע"א), וְנִקְרָא חֹדֶשׁ הָאָבִיב אוֹתִיּוֹת א"ב י"ב, כִּי הוּא אָב וְרִאשׁוֹן לְכָל י"ב חָדְשֵׁי הַשָּׁנָה, וְכָל רִאשׁוֹן לַחֹדֶשׁ נִקְרָא "רֹאשׁ חֹדֶשׁ" עַל שֵׁם מִדַּת הִתְחַדְּשׁוּת, כִּי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נָתַן רָאשֵׁי חֳדָשִׁים לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, לִמְנוֹת בָּהֶם יְמוֹת הַשָּׁנָה כְּפִי חָדְשֵׁי הַלְּבָנָה, כְּדֵי שֶׁיִּתְחַדְּשׁוּ נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּכָל עֵת כְּמוֹ טֶבַע הַלְּבָנָה, הַמִּתְחַדֶּשֶׁת בְּכָל חֹדֶשׁ, וְהוֹלֶכֶת וּמִתְגַּדֶּלֶת עַד אֶמְצַע הַחֹדֶשׁ, וְאַחַר כָּךְ הוֹלֶכֶת וּמִתְמַעֶטֶת, עַד שֶׁבָּאָה לְתַכְלִית הַמִּעוּט, וְאָז דַּיְקָא נוֹלֶדֶת עוֹד הַפַּעַם מֵחָדָשׁ, וּמַתְחִיל חֹדֶשׁ חָדָשׁ.

מַעֲלַת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל בְּהִתְחַדְּשׁוּת

וְזֶה סוֹד מַעֲלַת נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים, שֶׁמִּתְחַדְּשִׁים תָּמִיד בְּכָל עֵת, וְאַף עַל פִּי שֶׁלִּפְעָמִים נִרְאֶה שֶׁבָּאִים לְתַכְלִית הַמִּעוּט, וְאֵין רוֹאִים מַעֲלָתָם כְּלָל, אֲבָל דַּיְקָא אָז מִתְחַדְּשִׁים מֵחָדָשׁ, וּמַתְחִילִים לִצְמֹחַ מֵחָדָשׁ מַמָּשׁ, וּבָאִים אֶל תַּכְלִית הַמִּלּוּי וְהַשְּׁלֵמוּת, וְלָכֵן דַּיְקָא מֵחֹדֶשׁ נִיסָן שֶׁהוּא רִאשׁוֹן לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה, הַזְּמַן מְסֻגָּל בְּיוֹתֵר לִקְנוֹת בְּנַפְשׁוֹ מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת, וְלִקְבֹּעַ מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת בְּנַפְשׁוֹ עַל כָּל יְמוֹת הַשָּׁנָה.

כָּל עִנְיָנוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ הוּא הִתְחַדְּשׁוּת – סוֹד רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל, שֶׁעַל כֵּן אֲנַחְנוּ חוֹגְגִים אֶת יוֹם הוּלֶּדֶת רַבֵּנוּ זַ"ל בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן, כִּי כָּל עָנְיֵנוּ שֶׁל רַבֵּנוּ זַ"ל הוּא עִנְיַן הִתְחַדְּשׁוּת, לְהַתְחִיל "מֵעַכְשָׁו" לִהְיוֹת כִּבְרִיָּה חֲדָשָׁה מַמָּשׁ, וּכְמוֹ שֶׁהָיָה רָגִיל רַבֵּנוּ זַ"ל לַעֲשׂוֹת עוֹד מִימֵי צְעִירוּתוֹ, שֶׁהָיָה עוֹשֶׂה הַרְבֵּה הַתְחָלוֹת בְּיוֹם אֶחָד מַמָּשׁ (שִׁבְחֵי הָרַ"ן סִימָן ו'). וְרַבֵּנוּ זַ"ל פַּעַם אָמַר (חַיֵּי מוֹהֲרַ"ן סִימָן רמז): "חִדּוּשׁ" כָּמוֹנִי לֹא הָיָה בָּעוֹלָם, וְאֶחָד מִן הַפֵּרוּשִׁים שֶׁאָמְרוּ אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ עַל זֶה הוּא, "חִדּוּשׁ" כָּמוֹנִי, לְהִתְחַדֵּשׁ תָּמִיד בְּכָל עֵת, כָּמוֹנִי, לֹא הָיָה בָּעוֹלָם, כִּי רַבֵּנוּ זַ"ל הָיָה חִדּוּשׁ נוֹרָא בְּעִנְיַן זֶה, וְאַחַר כָּל הַהַשָּׂגוֹת הַגְּבוֹהוֹת שֶׁזָּכָה לְהַשִּׂיג, הָיָה בּוֹכֶה לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְאוֹמֵר, "אֵיךְ זוֹכִים לִהְיוֹת יְהוּדִי…" כְּאִלּוּ עֲדַיִן לֹא הִתְחִיל לְהַשִּׂיג שׁוּם דָּבָר כְּלָל, וּמִדָּה זֹאת הוֹרִישׁ לָנוּ רַבֵּנוּ זַ"ל, לְהִתְחַדֵּשׁ תָּמִיד בְּכָל עֵת, וְלָכֵן מַתְאִים מְאֹד יוֹם הוּלֶּדֶת רַבֵּנוּ זַ"ל לְיוֹם רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן, כִּי אָז מְאִירָה מְאֹד מִדַּת הַהִתְחַדְּשׁוּת.

הַהִתְחַדְּשׁוּת בְּעִנְיַן תְּפִלָּה וְהִתְבּוֹדְדוּת

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל, שֶׁאַחַת מִן הַהִתְחַדְּשׁוּיוֹת שֶׁצְּרִיכִים בְּיוֹם רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן, הִיא בְּעִנְיַן תְּפִלָּה וְהִתְבּוֹדְדוּת, וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבֵּנוּ זַ"ל בְּפֵרוּשׁ (שִׂיחוֹת הָרַ"ן סִימָן עב וְסִימָן צח), שֶׁבַּחֹרֶף כָּל הָעֲשָׂבִים וְכָל הַצְּמָחִים כֻּלָּם מֵתִים, כִּי בָּטֵל כֹּחָם בַּחֹרֶף, וְהֵם אָז בִּבְחִינַת מִיתָה, וּכְשֶׁבָּא הַקַּיִץ כֻּלָּם מִתְעוֹרְרִים וְחַיִּים, וְאָז טוֹב וְיָפֶה כְּשֶׁיּוֹצְאִים לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, 'שִׂיחָה – זוֹ תְּפִלָּה' (בְּרָכוֹת כו ע"ב), וְעוֹסְקִים בִּתְחִנָּה וּתְשׁוּקָה וְגַעֲגוּעִים לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְאָז כָּל שִׂיחַ הַשָּׂדֶה הַמַּתְחִילִים לִחְיוֹת אָז וְלִצְמֹחַ, כֻּלָּם נִכְסָפִים וְנִכְלָלִים בְּתוֹךְ תְּפִלָּתוֹ וְשִׂיחָתוֹ, עַיֵּן שָׁם.

עַל יְדֵי הִתְבּוֹדְדוּת מַעֲלֶה אֶת כָּל הַבְּרִיאָה

וְאָמַר מוֹהֲרָא"שׁ ז"ל, שֶׁאֲפִילוּ אִם אֵין לְאָדָם שָׂדֶה בְּסָמוּךְ לוֹ בְּפֹעַל מַמָּשׁ, אַף עַל פִּי כֵן יָכוֹל לְקַיֵּם זֹאת בְּאֵיזֶה מָקוֹם שֶׁהוּא, כִּי כָּל הָעוֹלָם נִדְמֶה כְּמוֹ שָׂדֶה אַחַת גְּדוֹלָה, וּבְנֵי אָדָם הַמִּסְתּוֹבְבִים בְּתוֹכָהּ אִם אֵין לָהֶם דַּעַת, נִדְמִים כְּחַיּוֹת הַשָּׂדֶה (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק ב' סִימָן ז'), וְלָכֵן בְּכָל מָקוֹם שֶׁאָדָם הוֹלֵךְ, נֶחְשָׁב כְּמוֹ שָׂדֶה, וְיָכוֹל לְהִתְבּוֹדֵד וּלְפָרֵשׁ שִׂיחוֹ וּתְפִלָּתוֹ לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכִסּוּפִים וְגַעֲגוּעִים גְּדוֹלִים, וְהַזְּמַן הַמְּסֻגָּל לָזֶה בְּיוֹתֵר הוּא בְּחֹדֶשׁ נִיסָן, שֶׁאָז כָּל עִשְׂבֵי הַשָּׂדֶה מַתְחִילִים לִצְמֹחַ מֵחָדָשׁ, וְכֻלָּם מִשְׁתּוֹקְקִים לְהִכָּלֵל בְּתוֹךְ תְּפִלָּתוֹ, וּכְשֶׁאָדָם זוֹכֶה אָז לְדַבֵּר אֶל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, מַעֲלֶה כָּל הַבְּרִיאָה אֶל שָׁרְשָׁהּ, וְכָל הָעוֹלָם עוֹמֵד בִּזְכוּתוֹ.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עוד בנושא:

דילוג לתוכן